Länsiratana nykyisin tunnettu Turun tunnin juna on myös pöydällä, kun mietitään, miten joukkoliikennettä kehitetään. Kuva: Markus Sommers

Kolme uutta Turun raitiotien vaikutusarviointia on valmistunut. Ne ovat Turun kaupungin tiedotteen mukaan liikenne-ennuste, kiinteistötalousarviointi sekä elinvoimaa, veto- ja pitovoimaa arvioiva raportti.

Raitiotien arvioidaan lisäävän joukkoliikenteen käyttöä ja maankäytöstä kaupungille muodostuvia tuloja sekä olevan myönteinen Turun elinvoimalle ja vetovoimalle.

Kymmenen vuoden päästä raitiovaunulla tehtäisiin lähes 25 000 matkaa vuorokaudessa. 

Raitiotien toteutussuunnittelun aikana vuosina 2024–2025 Turun kaupunki arvioi raitiotien vaikutuksia. Kaupunginvaltuuston päätettäväksi asia tuodaan loppuvuodesta 2025.

Ympäristönäkökulmaa katsotaan

Turun kaupungin ja seudun ennakoidun suuren väestönkasvun myötä henkilöliikenteen matkamäärät Turussa kasvavat 17–22 prosenttia vuoteen 2035 mennessä ja 31–42 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Raitiotie lisäisi turkulaisten joukkoliikenteen käyttöä noin 12 600 matkalla vuorokaudessa vuonna 2050 ja vähentäisi liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä seudun asukasta kohden laskettuna noin 2–3 prosenttia.

Lisäksi tiedotteessa kerrotaan, että tavallisesti kaupungeissa, joissa on raitiotie, joukkoliikennettä ylipäätään käytetään enemmän.

– Turussa raitiotien arvioidaan lisäävän kaikkien joukkoliikennematkustajien määrää raitiotien reitillä 24 prosenttia vuonna 2050 verrattuna bussivaihtoehtoon, Turun kaupungin kehittämispäällikkö Juha Jokela sanoo.

– Kaikkien turkulaisten joukkoliikennematkojen määrä lisääntyisi 12 prosenttia ja Turun seudulla 9 prosenttia, Jokela jatkaa tiedotteen mukaan.

Arvion mukaan vuonna 2035 raitiotiellä tehtäisiin vuorokaudessa 24 500 matkaa ja vuonna 2050 vuorokaudessa 30 200 matkaa.

Vuonna 2050 satamasta keskustan ja Kupittaan kautta Varissuolle kulkevan raitiotien vaikutusalueella asuu kolmannes turkulaisista ja työskentelee reilu puolet työntekijöistä.  

Tiedotteessa sanotaan myös, että vuonna 2024 Fölin busseilla tehtiin keskimäärin 73 000 matkaa vuorokaudessa.

Nykyään Turkuun pendelöi päivittäin yhteensä noin 24 000 työllistä kaupunkiseudun muista kunnista. Noin joka toinen Kaarinassa, Liedossa, Naantalissa, Raisiossa tai Ruskossa asuva työllinen pendelöi Turkuun. 

Raitiotien myötä Turun asukasmäärän arvioidaan kasvavan reilusti enemmän verrattuna bussivaihtoehtoon. 

Liikenne-ennusteen laati Turun kaupungin toimeksiannosta Ramboll. 

Kiinteistöjen arvot mielessä

Raitiotien myötä tonttien arvo nousisi 0–6 prosenttia vajaan kilometrin säteellä raitiotien pysäkeistä, Turun kaupunki tiedottaa.

– Kiinteistötulojen nousu olisi yksi merkittävä hyöty ja samalla tärkeä tekijä raitiotien kustannusten kattamiselle pitkällä aikajänteellä. Esimerkiksi Tampereella vastaavat ennusteet on ylitetty, sanoo Turun kaupungin kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen.

Kiinteistötalousarvion laati Turun kaupungin toimeksiannosta Newsec. 

Parantaisi imagoa

Kaikkia raitiotien vaikutuksia ei ole mahdollista mitata suoraan taloudellisina määreinä.

Tällaisia määreitä ovat useat kaupungin elinvoimaan, vetovoimaan ja pitovoimaan sekä imagovaikutuksiin liittyvät vaikutukset, joita Turun kaupungin asiantuntijat ovat arvioineet tutkimustulosten, selvitysten, tilastotietojen, kyselyiden ja muista raitiotiehankkeista saatujen tietojen perusteella. 

– Raitiotie on merkittävä liikenne- ja kaupunkikehityshanke, jolla on runsaasti myönteisiä heijastusvaikutuksia kaupungin kehitykseen. Tämä rohkaisee yrityksiä sijoittamaan ja sijoittumaan raitiotien solmupisteisiin ja vaikutusalueelle, Turun kaupungin strategiajohtaja Timo Aro sanoo tiedotteen mukaan.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*