Matka Turusta Helsinkiin kestää nykyisellään vajaat kaksi tuntia rantaradalla. Välipysähdyspaikkoja ovat Salo, Karjaa, Leppävaara ja kuvassa näkyvä Pasila. Kuva: Jouni Lampinen

Turun tunnin juna vaikutti pysähtyvän, mutta nyt Turun ja Helsingin välille sijoittuva rautatiehanke on saanut lisää vauhtia.

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) haastaa osakaskunnat hankkeen seuraaviin neuvotteluihin Helsingin Sanomien haastattelussa.

Orpo ei kommentoi sitä, että taloudellisilta harteiltaan isoin kuntaosakas, Helsingin kaupunki, painoi jo jarrua rakennusvaiheen rahoitusta koskien.

Eikä pääministeri kommentoinut sitä, että Turun tunnin juna ei saanut yhtään EU-tukea, vaikka sitä haettiin 176 miljoonaa euroa hankkeelle.

EU:n kautta saatujen perusteluiden mukaan hanke ei täyttänyt riittävän hyvin tuen antamisen mahdollistavia vaatimuksia.

– Me toteutamme tämänkin hankkeen osalta hallitusohjelmaa sovitusti. Seuraavista vaiheista neuvotellaan kaupunkien kanssa, Orpo sanoi HS:n mukaan yksiselitteisesti.

Pääministeri painotti Helsingin Sanomille, että Turun tunnin junan toteuttamisesta ei ole kahta kysymystä.

Turun tunnin junana matkansa aloittanut ja sittemmin Länsiradaksi nimensä vaihtanut hanke maksaa yhteensä noin kolme miljardia euroa. Kunnille on kaavailtu miljardiluokan laskua hankkeesta ja moni on esittänyt epäilynsä, että kustannukset kasvavat selkeästi hankkeen aikana.

Turun, Espoon, Salon, Lohjan, Vihdin sekä Kirkkonummen päättäjien pohdinnat hankkeen hyödyistä suhteessa sen hintaan jatkuvat.

Valttikorttina nopeus

Helsinki ilmoitti aiemmin, että se ei olisi mukana rakennusvaiheen kustannuksissa.

Raidehankkeen valttikorttina on ollut se, että matka-aika Turun ja Helsingin välillä vähenisi vajaasta kahdesta tunnista 78–86 minuuttiin, jos Länsiratana nyt tunnettu hanke toteutuu.

Länsirata on kuntien ja valtion yhteinen hanke. Hankeyhtiötä rahoittavat molemmat osapuolet.

Suunnitteluvaiheessa valtio on vastannut 51 prosentin osuudella Länsirata Oy:n kuluista.

Tavoitteen mukaan koko Länsirata-hanke valmistuu vuonna 2032 eli projektin saattaminen loppuun ei ole ensimmäisen vaiheen jälkeen nykyisen hallituksen vastuulla.

Samoin vastuu rahoituksen järjestämisestä jakautuisi eri kausien päättäjille.

Väyläviraston hankearvioiden mukaan yksikään Helsinki–Turku-ratayhteyden kehitysvaihtoehdoista ei ylittänyt yhteiskunnallista kannattavuusrajaa.

Muutamaa vuotta myöhemmin Länsirata Oy julkisti kannattavuusarvion tulokset, joiden mukaan uusi Helsinki-Turku-ratayhteys kannattaa tehdä.

Traficomin ennusteiden mukaan matkustajamäärät eivät juurikaan kasva nykyisillä rataosuuksilla Helsingin ja Turun välillä.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. On täysin käsittämätöntä, että näin vaikeana aikana satsataan miljardeja tarpeettomaan hankkeeseen. Se lienee Orpolle kunniakysymys, koska on luvannut äänestäjille sen ja haluaa muiston itsestään.

    Miljardit tulisi käyttää jo olevien ratojen huoltoon, teiden kunnostamiseen sekä kannattamattomien maaseudun bussilinjojen tukemiseen. Näin isossa maassa, täytyy edes kerran vuorokaudessa kulkea pikkupaikkakunnilla ja maaseudulla bussit, jotta ihmiset voivat asua siellä. Kaikilla ei ole rahaa yksityisautoiluun tai eivät kykene ajamaan. Tämä Orpon tunninjuna-pakkomielle on kansalaisia loukkaava. Jos rahaa olisi ja ajat paremmat, niin sitten voisi miettiä, onko siinä järkeä.

  2. Viisaampaa olisi rakentaa silta Vaasasta Uumajaan. Talous kasvaisi ja huoltovarmuus paranisi.

  3. Kyllä tämä on järjrtöntä rahan tuhlausta. Terveyshuoltoon ei tahdo päästä,edes labraan verikokeisiin kun se maksaa,henkilöstöä vähennetään,asumistukia poistetaan,veroja nostetaan,työttömyys kasvaa,kunhan vain saadaan tunninjuna ja yhdelle pätemisen tarve ,ei kansalaisista väliä. Onko jonkun mielestä tarvetta olla puolituntia ennemmin Helsingis ja maksaa siitä 3.5 miljardia, kusipäistä touhua kansan kustannuksella.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*