VR-Yhtymä Oy on voittanut historian ensimmäisen HSL-lähijunaliikenteen tarjouskilpailun ja jatkaa HSL-lähijunaliikenteen operointia vuoteen 2031 saakka. (Kuva: Ville Miettinen)

VR-Yhtymä Oy jatkaa HSL-lähijunaliikenteen operointia vuoteen 2031 asti. Lähijunaliikenne kilpailutettiin ja kotimainen vaihtoehto osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi. HSL:n hallitus päätti asiasta tiistain kokouksessaan. Sopimuksen arvo on noin 400 miljoonaa koko sopimuskaudelta.

Lähijunaliikennettä kilpailutettiin nyt ensimmäisen kerran. Aiemmin HSL on hankkinut lähijunaliikenteen suorahankintana VR:ltä. Tarjouksen jätti lopulta kaksi tarjoajaa, VR ja Go-Ahead Group, jonka tarjous hylättiin tarjouspyynnön vastaisena. HSL:n tiedotteen mukaan VR olisi voittanut ilman hylkäystäkin, sillä se oli parempi tarjousten vertailussa sekä laadun että hinnan pisteissä.

Kilpailutus toi reilut säästöt

Talouden vinkkelistä katsottuna kilpailutuksen tulos oli merkittävä. Uusi sopimus tuo junaliikenteeseen merkittäviä tehostamistoimenpiteitä ja hinnan alennuksia vielä nykyisestä hintatasosta.

HSL:n mukaan sopimukseen kuuluvien tehtävien hintataso on alentunut jopa 40 prosentilla vuodesta 2015 lähtien. Junaliikenteen kokonaiskustannusten säästö on noin 24 prosenttia. 10 vuoden sopimuskaudella säästöjä arvioidaan syntyvän 275 miljoonaa euroa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



-Tämä on meille erityisen tärkeää varsinkin nyt, kun koronaviruksen aiheuttama taloudellinen ahdinko rasittaa talouttamme rankalla kädellä vielä vuosia, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Parempaa palvelua

Uuden sopimuksen myötä HSL:llä on entistä suurempi vastuu junaliikenteen palvelutasosta, ja esimerkiksi junien matkustajainformaatio muuttuu yhdenmukaisemmaksi HSL:n muun liikenteen kanssa. Sopimus sisältää junien liikennöinnin lisäksi niiden kunnossapidon.

Vaikka tarjouskilpailu pudotti VR Groupin saamaa korvausta lähijunaliikenteestä, niin silläkin suunnalla HSL:n ratkaisuun oltiin tyytyväisiä.

-Olemme todella iloisia tarjouskilpailun tuloksesta ja siitä, että saamme jatkaa HSL-lähijunaliikenteen operointia ja kunnossapitoa. Voiton merkitys liiketoiminnallemme on erittäin suuri. Voitto merkitsee myös sitä, että olemme todistaneet paikkamme kilpailukykyisenä eurooppalaisena rautatieoperaattorina ja tulemme varmasti jatkamaan kasvamista kilpailutuksien kautta, VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson iloitsee. 

Nyt kilpailutettu liikenne käynnistyy kesäkuussa 2021. Lähijunaliikenteen sopimus kattaa HSL:n koko liikenteen kehäradalla, rantaradalla Helsingistä Siuntioon ja pääradalla aina Keravalle saakka. Sopimuksessa on myös kolmen vuoden optio.

 

 

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*