Kaupunkipöyöriä telineessä
Helsingissä ensimmäinen kaupunkipyöräjärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2000. Turku kokeili kaupunkipyöriä edellisen kerran vuosina 2018-2021. Kuva: Ville Miettinen

Turussa pääsee taas touko-kesäkuun vaihteessa ajamaan kaupunkipyörällä. Turun kaupunki pilotoi kaupunkipyöriä eli Föli-fillareita vuosina 2018-2021, ja nyt pyörät tekevät paluun. 

Uudet kaupunkipyörät toimittaa tanskalainen Donkey Republic. Kaikkiaan pyöriä tulee 700 kappaletta ja pyöräasemia noin 70, mikä tarkoittaa sitä, että järjestelmä laajenee huomattavasti aikaisemmasta. Turun edellinen kaupunkipyöräjärjestelmä käsitti 300 pyörää ja 41 asemaa.

Föli-fillarit, tuttavallisemmin föllärit, ovat 7-vaihteisia, alumiinirunkoisia polkupyöriä, joissa on käsijarrut. Pyörän saa käyttöönsä älypuhelinsovelluksella. 

Liikennepalvelupäällikkö Risto Peltosen mukaan älypuhelinsovellus on iso parannus entiseen ja hän uskoo, että se houkuttelee uusia käyttäjiä kokeilemaan kaupunkipyöriä. 

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



-Vanhassa kaupunkipyöräjärjestelmässä asiakkaan piti kirjautua järjestelmän käyttäjäksi nettipalvelussa, jotta sai otettua pyörän käyttöönsä. Se oletettavasti nosti kynnystä kokeilla palvelua, Peltonen sanoo tiedotteessa. 

Turun keskustan alueelle kaupunkipyörille tulee telineellisiä asemia. Keskustan ulkopuolella ei välttämättä ole fyysisiä pyöräasemia, vaan niiden sijainnin voi tarkistaa sovelluksesta.  

Kaupunkipyörästä perittävä maksu määräytyy käytettävän ajan perustella. Pyörien käyttöoikeus sisältyy myös Turun seudun joukkoliikenteen eli Fölin kausikortteihin. 

Föllärikausi jatkuu lokakuun loppuun asti. Jatkossa kaupunkipyöräilykausi alkaa 1.4. ja päättyy 31.10. Turun kaupungilla on optio myös talvikaudesta, mutta sitä ei toistaiseksi käytetä. Sopimus kaupungin ja tanskalaisen palveluntuottajan välillä on voimassa neljä vuotta. 

Turun edellinen kaupunkipyöräpalvelu päättyi syyskuussa 2021. Syynä olivat tekniset haasteet, joille ei löydetty ratkaisua. Lisäksi kaupunkipyöräjärjestelmä osoittautui liian pieneksi. 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*