Suora tiekään ei auta, jos vauhtia ja alkoholia veressä on liikaa. Tähän tienluiskaan päättyi kolmen nuoren elämä lokakuussa 2018. (Kuva: Pekka Moliis)

Nuorten osuus väestöstä on vain 12 prosenttia, mutta joka kolmas tieliikenteessä loukkaantunut on nuori. Kun bensaa on suonissa ja alla osamaksulla ostettu uusi ajopeli, niin onnettomuusriskit kasvavat ja seuraukset ovat kovat.

Oulussa on käynnistynyt kiinnostava tutkimus, jossa ajokieltoon määrätyt nuoret kuljettavat ohjataan keskustelemaan psykologin kanssa. Vapaaehtoisten tapaamisten taustalla on halu vaikuttaa riskikuljettajien ajotapoihin.

Oulun kaupungin, Oulun poliisilaitoksen sekä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin yhteistyönä toteuttavassa tutkimuksessa psykologi keskustelee ensimmäistä kertaa ajokieltoon määrättyjen nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Vapaaehtoisuuteen perustuvassa yksilötapaamisessa käytävän keskustelun tarkoituksena on selvittää ajokieltoon johtaneita tapahtumia, siihen liittyviä tunteita, nuorten asenteita ja suhtautumista tilanteeseen.

Toimintamallin tavoitteena on ennaltaehkäistä riskikäyttäytymistä ja liikennerikkomusten uusimista lisäämällä nuoren tietoisuutta tapahtuneesta ja siihen vaikuttaneista tekijöistä. Tutkitusti pelkkä rangaistus, edes vankeusrangaistus, ei johda käyttäytymisen muutokseen.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Ensi kertaa Suomessa

Nyt kokeiltavaa Oulun mallia ei ole aiemmin toteutettu Suomessa. Ulkomailla toteutetut vastaavat ns. psykologiset interventio-ohjelmat ovat vähentäneet rikkomusten uusimista keskimäärin noin 46 prosenttia. Lisäksi niistä on saatu osallistujilta hyvää palautetta.

-Keski-Euroopassa toimitaan paljonkin tällä toimintamallilla. Tämä on kokeilu ja jos tulokset ovat positiivisia, niin voimme laajentaa sitä muihinkin ikäryhmää, toteaa neuropsykologi Sari Kukkamaa Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä.

Oulun malli on suunnattu nimenomaan niille nuorille kuljettajille, jotka poliisi määrää ensimmäistä kertaa ajokieltoon.

-Kun nuori määrätään ajokieltoon, niin hänelle tarjotaan mahdollisuutta keskusteluun psykologin kanssa. Alle 18-vuotiaiden osalta tarvitaan lupa myös vanhemmilta. Yritämme rajata tutkimuksesta pois ne nuoret, joilla on muutakin rikollista toimintaa. Haluamme tavoittaa niin sanottuja tavallisia nuoria, jotka vain jostain syystä ovat hairahtuneet rikkeisiin liikenteessä, Kukkamaa kertoo.

Nuorille sattuu henkilövahinkoja

Nuoret ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksien henkilövahingoissa. Tilastoissa piikki näkyy erityisesti 15- ja 18-vuotiaiden mopoilijoiden ja henkilöautossa matkustaneiden kohdalla, mutta riski säilyy korkeana yli 20 ikävuoteen saakka. Nuorilla miehillä on muita ikäryhmiä suurempi riski kuolla liikenteessä henkilöauton kuljettajana.

Eri tutkimusten mukaan nuoria riskikuljettajia on arvioitu olevan 10–17 prosenttia kaikista nuorista, mutta riskikäyttäytyjät päätyvät muita useammin onnettomuustilastoihin. Tutkijalautakuntien aineistoihin perustuvan nuorisoraportin kertoma on karua 18-24 miesten aiheuttamien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien suhteen:

• 67 prosentissa on ollut onnettomuushetkellä ylinopeutta vähintään 10 km/h.

• kuljettaja on syyllistynyt rattijuopumukseen 40 prosentissa tapauksista.

• aiheuttaneella kuljettajalla on aikaisempia liikennerikkomuksia 64 prosenttia tapauksista.

Nuorten ja nuorten aikuisten liikennerikkomusten ja -rikosten määrä on laskenut viimeisen 10 vuoden ajan, mutta aivan viime vuosina lasku on tasoittunut. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 ehdottomaan ajokieltoon määrättiin Suomessa noin 4 200 iältään 15-24 vuotiasta nuorta. Määrä oli 28 prosenttia kaikista määrätyistä ajokielloista.

Ajokieltoja määrättiin pääasiassa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, rattijuopumuksesta tai törkeästä rattijuopumuksesta. Huumerattijuopumusten osuus kaikista rattijuopumuksista on viime vuosina kokonaisuudessaan lisääntynyt.

Tutkimusta varten on saatu Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin liikenneturvallisuuden valtionavustusta. Oulun tutkimus valmistuu vuoden 2020 loppuun mennessä.

 

Aiheesta Oulun kaupungin sivuilla

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*