Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne uudistuu – Kuntarajat häilyvät
Nykyiset seutulipun käyttäjät voivat säästää HSL:n vyöhykeuudistuksessa. Kantakaupungissa liput kallistuvat.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen lippu-uudistus murtaa kuntarajoja. Helsingin seudun liikenne (HSL) aikoo ottaa nykyisten lippualueiden tilalle vyöhykemallin.
Uudistuksen jälkeen Espoon itäosat ja etelä-Vantaa kuuluvat samaan AB-vyöhykkeeseen Helsingin kanssa.
Vantaa, Kauniainen ja Espoo kuuluvat C-vyöhykkeeseen ja Kirkkonummi, Tuusula, Kerava ja Sipoo D-vyöhykkeeseen.
HSL vastaa uudistuksella Helsingin seudun kasvuun. Kaupunkirakenne tiivistyy, väkiluku kasvaa ja kuntarajat häilyvät.
Yhtiö ennustaa, että uudet vyöhykkeet lisäävät joukkoliikenten käyttöä pitkällä aikavälillä noin yhdellä prosentilla.
Joukkoliikenteen matkustajakilometrien ennakoidaan kasvavan noin 5 prosenttia, sillä kuljetut matkat pitenevät. Eniten joukkoliikenteen käytön arvioidaan lisääntyvän uudella B-vyöhykkeellä, jossa asuu yli 600 000 ihmistä eli puolet HSL-alueen asukkaista.
Uudistus toteutetaan, kun kaikki HSL:n matkakortit on vaihdettu uusiin. Tavoiteaika on vuoden 2019 alku.
HSL uudistaa myös mobiilisovelluksensa. Uusi sovellus yhdistää matkaliput ja Reittioppaan ja kertoo lisäksi matkustajalle räätälöityjä liikenneuutisia. Kerta- ja vuorokausilippujen lisäksi sovelluksella voi ostaa aikuisten 30 vuorokauden lippuja.
Joukkoliikenneuudistus nostaisi Helsingin sisällä matkustavien lippujen hintaa. Ehdotuksen mukaan uusi 30 vuorokauden AB-lippu maksaa 5 euroa enemmän kuin nykyinen sisäinen kausilippu.
Uudella lipulla voi kuitenkin matkustaa huomattavasti laajemmalla alueella. Niillä seutulipun käyttäjillä, joille jatkossa riittää AB- tai BC-lippu, kuukausilipun hinta laskee lähes 47 euroa.
Hinnat sen kuin nousevat. Ihmisiä runtataan pois yksityisautoilusta kohti julkista, ja sittenhän on HSL:n taas helppo nostaa lippujen hintoja.