Sähköpotkulaudoille täyskielto, vaatii Kuntalehden lukijoiden enemmistö – ”Seuraavaksi nuoret tarvitsevat moottoroidun rollaattorin”

Kyllä kuntien ja kaupunkien pitää itse saada päättää ja laatia säännöt, eräs Kuntalehden lukija pohti sähköpotkulautojen käytön suhteen. Kuva: Pixabay
Pitäisikö sähköpotkulaudat kieltää kokonaan? Tätä Kuntalehti kysyi lukijoiltaan viime viikon torstaina.
Kyllä-äänet voittivat lukemin 44–33.
– Ainoat hyötyjät ovat sähköpotkulautoja vuokraavat firmat. Haitat ja kulut jäävät muille, huomautti eräs sähköpotkulautojen kieltämistä äänestänyt.
Useampi vastaaja kiinnitti huomiota, miten paljon onnettomuuksia sähköpotkulautojen käytöstä aiheutuu.
– Kuinka monta ihmishenkeä pitää vielä menettää? Läheiseni menehtyi viime syksynä ajettuaan sähköpotkulaudalla. Hän löi päänsä niin pahasti, että mitään ei ollut tehtävissä, yksi vastaajista kirjoitti.
Moni vastaajista näki sähköpotkulautojen vähentävän kävelyä, juoksemista ja pyöräilyä, ja tätä kautta vähentävän lihasvoimien käyttöä.
– Mukavuuden halu, kyse ei ole mistään muusta. Nämä sähköpotkulaudat vain alleviivaavat sitä surullista tosiasiaa, että ei edes tarvitse liikkua, kirjoitti täyskiellolle kyllä-äänen antanut.
– Nyt nuoret menevät pienetkin matkat skuutilla. Seuraavaksi nuoret tarvitsevat moottoroidun rollaattorin, kun jalat eivät kanna.
Sähköpotkulaudat nähtiin myös esteettisenä haittana sekä pelastus- ja suojateiden tukkeina.
Ainoa liikkumisväline
Kuten äänestystulos kertoo, sähköpotkulaudoilla riitti myös merkittävästi kannatusta.
– Ei niissä mitään ongelmaa ole. Ihmiset liioittelevat vähän niiden haittoja, eräs kirjoitti.
– Olen liikuntarajoitteinen ja istuttava sähköpotkulautani on ainoa liikkumisvälineeni. Jos kielto tulee, saa yhteiskunta maksaa liikkumiseni, lisäsi eräs vastaaja.
Pitäisikö sähköpotkulaudat kieltää kokonaan? Osa Kuntalehden lukijoista vastasi kysymykseen ei, vaikka kannattikin merkittäviä rajoituksia sähköpotkulautojen käyttöön.
– Rajoituksia voi tehdä, mutta kokonaan kieltäminen on mielestäni liikaa.
– Vuokralaudat pitäisi kieltää, mutta yksityisessä omistuksessa ei, arvioi yksi vastaajista.
Tällä hetkellä Suomessa ei olla kieltämässä sähköpotkulautoja. Kuntalehti selvitti lukijoille suunnatulla kysymyksellä, mihin suuntaan asiassa halutaan lopulta mennä.
Ei-äänen antaneiden kommentteja
– Vuokralautoja en kannata, mutta yleensä ihmiset, jotka ovat ostaneet kalliin laudan ajelevat liikennesääntöjen mukaisesti eikä humalassa.
– Moni tarvitsee lautoja esimerkiksi työmatkoille. Kannatan kyllä 15 vuoden ikärajaa.
– Ei pitäisi kieltää. Tai sitten kaikki törpöt autoilijat ja pyöräilijät pitäisi kieltää.
– On paljon ihmisiä, jotka käyttävät lautoja päivittäin asianmukaisesti törttöilemättä. Ja jos rajoitetaan lautojen käyttöalueita, sama sääntö pitäisi koskea sitten myös polkupyöriä.
– Tärkeintä olisi saada polkupyörät pois kaupunkikeskustasta.
– Miksi kaikki kiva kielletään?
– Ei missään nimessä tule kieltää. Ne ovat käteviä kulkuvälineitä. Tai sitten tulisi kieltää myös polkupyörät, autot ja kaikki muutkin liikennevälineet tasavertaisuuden nimissä, sattuuhan niilläkin valtavasti onnettomuuksia.
– Kategorisesti jonkin liikennevälineryhmän kieltäminen on tyhmää. Sähköpotkulautojen vuokraustoiminnan kieltäminen sen sijaan olisi mielestäni järkevää.
– Käyttö on kätevää ja monet, joilla on tarve kulkea lyhyempiä matkoja, sähköpotkulauta voi olla hyvä vaihtoehto. Sähköpotkulaudalla kulkeminen on halvempaa kuin joukkoliikenne useassa paikassa. Myös niille, joilla ei ole omaa pyörää, niin sähköpotkulaudan käyttö voi onnistua ja tulla tarpeeseen.
– En pysty kävelemään pitkiä matkoja, niin tarvitsen sitä.
– Ihan kaikille valittajille tiedoksi, jos avaisitte historiankirjan ja lukisitte aikalaisten mielipiteitä polkupyöristä, niin huomaisitte, että nyt puhutaan samalla tavalla.
– Sähköpotkulaudat ovat uusia, joten luonnollisesti menee aikaa ennen kuin ne vakiintuvat samanlaiseksi katuliikenteen muotoon kuin pyörätkin ja 100 vuoden päästä jälkikasvunne kiroaa jotain uutta menopeliä.
– Pienemmillä paikkakunnilla skuutti on kätevä, kun välimatkat ovat pitkiä.
– Ilmastoystävällisempi kuin auto.
– Liikkumisen vapaus kuuluu kaikille ja skuuttien ikäraja oli kyllä toivottu muutos.
– Tärkeintä on nyt vaan valistaa, missä niillä saa liikkua ja missä ei. Sen luulisi olevan jo aikuisilla tiedossa, että kävelykaduilla niillä ei saa liikkua, mutta onneksi suurin osa Suomen teistä on kävelyn ja pyöräilyn yhdistäviä katuja.
– Sähköpotkulaudat pitäisi suunnitella niin, että niissä istutaan ja silloin kaatumisvammoja ei synny. Törmäämiset muihin ihmisiin voidaan välttää rajoittamalla nopeutta keskusta-alueella sekä hyvällä kaupunkisuunnittelulla ohjaamalla sähköiset välineet omille kulkureiteille.
– Hyvä värkki, jos keskitytään käyttäjien valvomiseen ja sakottamiseen pienistäkin virheistä. Jalkakäytävällä ajosta heti 50 euron sakko ja muista rikkeistä samoin. Vaasassa ainakin sähköpotkulautojen viikonloppukäyttö on aivan pöljää.
Kyllä-äänen antaneiden kommentteja
– Täysin tarpeeton kapistus, hengenvaarallinen käyttäjälleen ja etenkin muille kulkijoille.
– Rapauttaa entisestäänkin huonon kunnon, kun ei käytetä lihasvoimia eli kävellä tai pyöräillä tai juosta.
– Aiheuttaa yhteiskunnalle kohtuuttomia kustannuksia sairaanhoitokuluina.
– Potkulautoja jätetään sikin sokin mihin sattuu ja näin vaarannetaan muu liikenne ja esimerkiksi näkövammaiset kulkijat voivat kompastua niihin ja loukata itsensä.
– Ilman potkulautoja ollaan pärjätty vuosituhansia ja pärjätään varmasti jatkossakin.
– Aiheutuu paljon onnettomuuksia.
– Ne häiritsevät kaikkea. Kaahaillaan sinne ja tänne.
– Mitä tulee turvallisuuteen, on käsittämätöntä, että näitä ylipäätään on liikenteessä. Kansa on pärjännyt hienosti ilman näitä turhakkeita.
– Eniten ärsyttää, ettei näitä osata käyttää ja näitä jätetään kaduille miten sattuu. Kukaan ei kuole, jos nämä kiellettäisiin.
– On todella turvaton olo välillä, kun sähköpotkulaudat ohittavat hipoen ja yllättäen ohittaessaan.
– Moni ei myöskään ota huomioon vanhuksia ja huonokuuloisia, että silloin voisi myös hiljentää vauhtia.
– Eipä tunnu turvalliselta enää liikkuminen.
– Aivan liian vaarallisia. Jo voimassa olevia liikennesääntöjä ei noudateta, tuskin uudet lait tuovat yhtään helpotusta liikenteen turvallisuuteen. Esimerkiksi kaksi potkulaudan kyydissä on enemmän kuin yleistä.
– Viritettyjä laitteita vilisee jalkakäytävillä.
– Ruokakasseja kuljetetaan ohjaustangolla, vaikka se on kiellettyä polkupyörilläkin.
– Sähköpotkulautojen ohjaus kun on muutenkin vaikeampaa kuin polkupyörien, koska ohjaustanko on suora ja lyhyt.
– Varoituskellojakaan ei näytä olevan, kuten polkupyörissä on. Ainakaan en ole koskaan kuullut käytettävän.
– Ikärajan muuttamisella ei tule olemaan vaikutusta, koska vastuuttomia käyttäjiä on liian monenlaisia.
– Tämänkaltaiset sähköpotkulaudat ovat vain haitaksi. Ne ovat turvallisuusriski, ja yleisesti rumentavat katukuvaa. Näiden lisäksi ne tekevät liikenteestä monimutkaisempaa lisäämällä muuttujia.
– Kaupunkipolkupyörät ovat kaikkien eduksi, kun niitä osataan jo käyttää, ja niiden kanssa kuntokin pysyy yllä. Sähköpotkulautoja ei siis mihinkään tarvita.
– Meinattiin jäädä skuutin alle jalkakäytävällä muutaman kerran.
– Näitä pysäköidään taloyhtiön pihalle ihan miten sattuu. Tukitaan pelastusteitä.
– Pysäköidään suojatien eteen. Pysäköidään keskelle jalkakäytävää, siis ihan keskelle.
– Näytetään myös huonoja esimerkkejä lapsille, kun niillä huristellaan jalkakäytävillä, kahdestaan, sikin sokin, ilman kypärää, piittaamatta muista ja muusta liikenteestä.
– Kyllä kuntien ja kaupunkien pitää itse saada päättää ja laatia säännöt. Ei voida vedota yritystoiminnan estämiseen. Ei mitään muutakaan yritystoimintaa voi eikä saa ilman lupia harjoittaa.
– Skuutin vauhti ei saisi ylittää 15 kilometriä tunnissa.
– Jo nyt tiedämme, että skuuttiturmat ovat aiheuttaneet useita kuolonuhreja Suomessa. Osa skuuteista on todella raskastekoisia, paksurenkaisia ja törmäysvoima esimerkiksi pieneen jalankulkijaan tai pyöräilijään on valtava. Miksi skuuttien painoa eli massaa ei rajoiteta?
– Kyseessä on vihreänä markkinoitu epäekologinen liikkumismuoto, joka ei korvaa yksityisautoilua, vaan vähentää hyötyliikuntaa ja mikä pahinta, vuorattavat sähköpotkulaudat ovat tehneet jalkakäytävistä epämiellyttäviä paikkoja kävelijälle.
– Lainsäädäntö ja määräykset eivät turvaa ketään eivätkä mitään, koska maassamme ei ole kattavaa valvontajärjestelmää eikä myöskään mitään toimivaa rangaistustaulukkoa kieltoja rikkoville. Tosin peli on menetetty jo elinkeinovapauden ja markkinatalouden perusteilla, sillä on saatava ansaita myös sähköpotkulautoja myymällä ja vuokraamalla. Tämä on mahdoton ongelma ratkaistavaksi suvaitsevassa Suomessa. Valitettavasti!
- Eduskunta hyväksyi pari viikkoa sitten lakiehdotuksen ja jo kuluvan kesän aikana sähköpotkulaudalla ajamiseen tulee ikäraja ja promilleraja.
- Ikärajaksi tulee 15 vuotta ja promillerajaksi tulee 0,5.
Lue myös:
Kas kummaa kun ei häiritse veivaamista bussipysäkillä!
Menkää äkkiä takaisin kivikaudelle ennenkuin poltetaan kumia naamaan! Tai miten ois Jammu setä kampaus???
Miksi mopo terrorisoijat saavat jatkaa edelleen asuinalueiden terrorisointia.Välittömästi laki joka kieltää kello 22.00 jälkeen mopolla ajon ja traktoriksi rekisteröidyllä maasto ajoneuvoilla joilla kakarat ajelee klo 22.00 jälkeen.samoin vanhemmat vastuuseen näiden teoista niinkuin kuuluukin olla. Sakko 200€ klo 22.00 jälkeen ajeluista.
Sähköpotkulauta on oikeasti oiva liikkumisväline. Omani olen ihan itse ostanut, ajokorttikin on abe, 80 luvun puolivälistä.
Kyllä, alle 15 vuotiailla ei ole mitään asiaa skuutin sarvon. Yli 15 ok, mutta ne elintärkeät liikennesäännöt on tunnettava ja niitä on noudatettava.
Ihmettelen suuresti näitä leveärenkaisia, painavia sähköisiä eläkeläismopoja. Niillä ajelee noin 10v lapset joku kaveri kyydissään, aivan järjetöntä.
Toivottavasti valvonta nyt toimii. Mikäli se alle 15v pikkupiltti ajelee iskän tai äiskän ostamalla skuutilla, on se skuutti takavarikoitava viranomaisten toimesta. Iskä tai äiskä saa sen sitten lunastaa 1000€ hintaan.
Sama koskee myös polkupyöräilijöitä, ainakin ne liikennesännöt. Polkupyörä ajokortti takaisin.