Ilmakuva Hämeensillan ratikkatyömaasta
Tampereen raitiokiskojen asennus alkoi vuoden 2017 toukokuussa. Nyt asennettavana on enää 650 metriä raidetta. Kuva: Pasi Tiitola

Tampereen ratikkahanke etenee aikataulussa kohti maaliviivaa. Tampereen raitiotien kaksoisraidetta on asetettu paikalleen keskiviikkoon mennessä yhteensä 15 kilometriä, eli alkuperäisen suunnitelman mukainen raideosuus.

Raitiotien alkuperäisestä linjauksesta on nyt kaikkiaan valmiina 85 prosenttia. Viime vuoden marraskuussa kaupunginvaltuusto teki päätöksen raitiotien jatkamisesta Hatanpään valtatielle, joka rakennetaan seuraavaksi.

Raitiotieallianssin päällysrakennetöistä vastaava Timo Kuusela kertoo, että tavoitteena on saada alkuperäisen suunnitelman mukainen osuus kokonaan valmiiksi vielä tämän vuoden aikana. Ratikkalinjan kaupallinen liikennöinti aloitetaan vuoden 2021 elokuussa.

Tampereen raitiotieprojekti on ensimmäinen pääkaupunkiseudun ulkopuolella toteutettu suurprojekti. Suunnitteluvaiheessa oppia rakentamiseen haettiin Helsingistä ja maailmalta, mutta lopulta ratkaisuja täytyi tehdä kaupunkikuvan tarpeisiin vastaten.

– Siitä on ollut myös paljon apua, että olemme päässeet aloittamaan puhtaalta pöydältä. Vaikka raitiotietä rakennamme, niin ennen kaikkea tämä on kaupunkirakentamisen hanke. Harvoin tulee kaupunkia halkaistua keskeltä tällä tavoin.

Projektin rakennuttamispäätös tehtiin vuoden 2016 marraskuussa, jonka jälkeen rakennuttaminen on edennyt aikataulussa ja budjetin mukaisesti. Raiteiden asentamisen lisäksi työhön kuuluvat myös päällysrakannetyöt sekä sähkötyöt, kuten sähköratapylväiden, ajojohtimien ja turvalaitteiden asettaminen. Kuuselan mukaan monialainen työ on sujunut jouhevasti.

– Monta asiaa linkittyy yhteen tässä projektissa, mutta kokonaisuutena kaikki on mennyt todella hyvin ja yhteensovitus on toiminut.  

Avatar
Anni Lindgren
anni.lindgren@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*