Turun pormestari puolustaa Länsirataa pitkäjänteisyydellä: "Rakennetaan vähintään sadaksi vuodeksi"
Turun ja Helsingin välinen junayhteys on paraikaa ratatöiden takia tällä poissa käytöstä. Kuva Kupittaan asemalta Turusta. Kuva: Sami Kilpiö
Turun pormestari Minna Arve (kok.) puolustaa kiisteltyä ratahanketta, joka tunnetaan julkisessa keskustelussa nimillä Turun tunnin juna ja Länsirata. Arve ottaa asiaan kantaa torstain Helsingin Sanomien mielipidepalstalla.
Turun ja Helsingin välinen nopeampi ratayhteys on kuumentanut keskustelua muun muassa korkean kustannustason ja kannattamattomuusepäilyjen vuoksi.
Kyseessä on miljardiluokan hanke, johon tarvitaan myös radanvarren kuntien merkittävää taloudellista panostusta. Kesäkuussa Espoon, Salon ja Lohjan kaupunginhallitukset sekä Kirkkonummen kunnanhallitus hyväksyivät omissa kokouksissaan Länsirata Oy:n ratahankkeen rakentamista ja rahoittamista koskevan esisopimuksen.
Jo aiemmin Vihdin kunnanhallitus ja Turun kaupunginhallitus olivat ottaneet vastaavan askeleen kohti rakentamisvaihetta. Helsinki päätti jo aiemmin, että se ei enää osallistu rakentamisvaiheen kustannuksiin.
Viime viikolla Länsirata-hanke jäi yllättäen ilman EU-rahoitusta.
EU-päätöksen tultua eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja ja kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.) vaatii hallitusta keskeyttämään hankkeen.
– Hallituksen on vihellettävä peli poikki ja keskeytettävä tämä järjetön hanke ennen kuin menee lisää veronmaksajien rahaa, Ovaska sanoi Kuntalehdelle.
Kritiikkiä hanketta kohtaan on perusteltu muun muassa ristiriidalla meneillään olevan julkisen talouden sopeutuksen kanssa.
Mielipidekirjoituksessaan Minna Arve muistuttaa, että ”infrastruktuuri-investointeja ei kuitenkaan voida verrata vuotuisiin menoihin kohdistuviin säästöihin”.
Arven mukaan Turun ja Helsingin välisen rataosuuden päivittäminen on tarpeen, koska yhteyden peruslinjaus on 120 vuotta vanha.
-Tulevaisuuden kasvun vahvistamiseksi tällä välillä vaaditaan merkittäviä panostuksia raideyhteyden vahvistamiseen. Jos vain nykyistä linjausta kehitetään, kustannukset ovat lähes yhtä suuret ja nopeamman yhteyden hyödyt jäävät saavuttamatta. Tämän myös uudet kannattavuuslaskelmat ovat osoittaneet, Arve kirjoittaa.
Tämä on Arven mukaan myös saanut yhteyden varren kunnat mukaan.
Arve otti kannattavuusasiaan kantaa myös EU-komission päätöksen jälkeen. Hän kirjoitti viestipalvelu X:ssä, että hanke on todellisuudessa kannattava eikä kannattamaton.
– Länsirataa rakennetaan vähintään seuraavaksi sadaksi vuodeksi. Kuka ties joskus Turusta on kiinteä yhteys lännemmäksikin? Investointeja tehtäessä on oltava pitkäjänteinen, eivätkä ne ole ristiriidassa valtiontalouden tasapainottamistavoitteen kanssa, Arve kirjoittaa torstain Helsingin Sanomissa.
Arven ja Länsirata Oy:n toimitusjohtajan Pekka Ottavaisen mielipidekirjoitukset torstaina ovat vastauksia tiistaina Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa esitettyyn näkemykseen, että Länsirata on heikosti perusteltavissa.
Ottavaisen mukaan on väärä päätelmä, että evätessään tuen Länsiradalta EU-komissio ei pitäisi hanketta perusteltuna.
– Komissio kirjoittaa päätöksessään, että hankkeen CEF-tuki on perusteltu (justified). Komissio myös arvioi, että hanke on kokonaistaloudellisesti kestävä (economically viable) ja että sen sosioekonomiset vaikutukset ovat nettopositiiviset (net positive socio-economic effects), Ottavainen kirjoittaa.
-Länsirata jäi tällä hakukierroksella ilman EU-tukea, koska hankkeen kypsyys ei ollut riittävä. Se tarkoittaa, että suunnitelmat ja lupaprosessit olivat keskeneräisiä verrattuina myönteisen tukipäätöksen saaneisiin hankkeisiin, Ottavainen kirjoittaa.
CEF-tukihakemus jäi viime hetkille, koska sen edellyttämät kansalliset päätökset tulivat ”viime metreillä”, Ottavainen kuvaili Turun Sanomille päätöksen tultua.
Minna Arve piti Turun Sanomien haastattelussa kansallisia keskusteluja ja neuvotteluja asiasta liian hitaina. Arven mukaan oli syntynyt vaikutelma, että Länsirata ei ole liikenne- ja viestintäministeriössä ”ykkösasia”.
-Toivottavasti ne [keskustelut ja neuvottelut] etenevät jatkossa vauhdikkaammin, Arve sanoi Turun Sanomille.
Pääministeri Petteri Orpo (kok.) totesi perjantaina 19.7. Turun Sanomissa, että kielteinen EU-tukipäätös ei pysäytä hanketta. Orpon mukaan avainasemassa ovat kaupunkien kesken 400 miljoonan euron suuruisesta yhteisosuudesta käytävät neuvottelut kesän jälkeen.
-Elo-syyskuun vaihteessa budjettiriihen aikaan ollaan viisaampia, Orpo sanoi Turun Sanomille.
Aiemmin aiheesta: