Turun tunnin juna etenee suunnitellusti – Matka-ajan lyheneminen ei ole hankkeen tärkein tavoite, paljastaa yhtiön toimitusjohtaja

Hankkeen toteutuessa Helsingin ja Turun välinen matka-aika vähenisi kahdesta tunnista 78–86 minuuttiin. Kuva: Markus Sommers
Länsirata Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen kertoo aiemmin Turun tunnin junana tunnetun hankkeen etenevän raiteillaan.
– Käynnissä oleva suunnitteluhanke etenee aikataulun mukaisesti.
Länsirata on Helsingin ja Turun välille kaavailtu junayhteys.
– Viemme ratasuunnitelmia hallinnolliseen käsittelyyn. Tämä tarkoittaa Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin hyväksymisprosessia.
– Samalla valmistaudumme hankkeen seuraavaan vaiheeseen, josta odotamme omistajien päätöksiä vielä kuluvan vuoden aikana. Työtä ja tekemistä siis riittää.
Omistajien päätöksiin viitatessaan Ottavainen tarkoittaa hankeyhtiön osakaskuntia, jotka ovat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.
Kunnat ovat päässeet alustavaan sopuun länsiradan rakentamisen rahoitusosuuksista. Kuntien virkajohdon neuvottelutulos on vielä hyväksyttävä kuntien päätöksenteossa.
– Yhtiöllä on vahva luottamus siihen, että omistajat löytävät sopivimman tavan edetä hankkeessa loppuvuoden aikana, Ottavainen sanoo.
Matka-aika on vain yksi kohokohdista
Hallitusohjelman mukaan Helsingin ja Turun välinen uusi junayhteys toteutetaan ja rakentaminen aloitetaan yhteysväleillä Espoo-Lohja ja Salo-Kupittaa.
Yhtiön tavoitteena on, että rakentaminen aloitettaisiin vuoden 2027 aikana yhteysväleillä Espoo-Hista ja Salo-Hajala.
Hankkeen rakentamisesta ei ole vielä tehty päätöstä.
Hanke on toimitusjohtajan mukaan paljon muutakin kuin nykyistä nopeampi raideyhteys, vaikka jo hankkeen alkuperäinen nimi – Turun tunnin juna – osoitti nimenomaisesti matkustusaikaan.
– Olemme yhtiön taholta pyrkineet nostamaan esiin hankkeen aluetasoisen merkityksen lisäksi sen merkitystä koko Suomelle.
– Matka-aika-asia Helsingin ja Turun välillä korostuu edelleen liikaa, vaikka hankkeen tärkeimmät tavoitteet liittyvät elinvoimaan eli alueiden parempaan saavutettavuuteen, maankäytön tehostumiseen, ostovoiman kasvuun ja uusiin investointeihin.
Länsiradan suunnitteluvaiheeseen osallistunut Helsingin kaupunki ei aio osallistua hankkeen rakentamisvaiheeseen.
Lue myös:





Eikös se tärkeämpi rata olisi Tornio – Norjan satama, Pohjois Norjassa? Onko sitä edes aloitettu ? Sota pukkaa Venäjän kanssa ja leikitään Turku -Helsinki yhteydellä! Jos Itämeri miinoitetaan , on tavaraa vaikea hakea Turusta tai Helsingistä!
Olisikohan hallituksen haudata tämä ” tunninjuna hanke ” ostettaisiin ensiksi Orpolle ja Purralle ym Turkulaisille herätyskellot,että heräisivät 20 min aikaisemmin junalle.
Toivottavasti EU torppaisi yämän hankkeen,koska Suomi on jo muutenkin joutumassa
tarkkailulistalle. Luulen että näissä kaupungeissa, kuin muuallakin Suomessa olisi
käyttöä näille rahoille sosiaali,terveyden ja koulutuksen hoitoon.
Hankkeen hyödyt täysin tekaistuja, ei mihinkään perustuvia. No ehkä tuo ”vaikutus koko Suomelle” pitää paikkansa: koko Suomen veromaksajat osarahoittajina sadoilla miljoonilla. Tai vaihtoehtoisesti tärkeämpiä ratahankkeita jää toteuttamatta.
On hienoa että 50 vuotta suunnitteilla ollut radan oikaisu etenee vihdoin. ”Tunnin junasta” on tullut lähes haukkumanimi hienolle projektille, itse olen sen mieltänyt lähinnä siten, että juna lähtee tunnin välein.
Yhteyden parantaminen juuri länteen on nyt ensiarvoisen tärkeää, Turustahan lähtee Ruotsiin ainakin kuusi laivaa vuorokaudessa ja tilanteen niin kiristyessä niitä tarvitaan, silloin tarvitaan hyviä yhteyksiä Turkuun.
Vähälle uutisoinnille on jäänyt painoarvoltaan tärkeät paikallisyhteydet Vihtiin ja Lohjalle.
Toivon kaikkea hyvää projektin jatkolle, jota olen odottanut kaikki nämä vuodet.
Niin tämä hanke on laitettu alulle keskustan toimesta sipilän aikaan kun laittaa haku koneeseen junakohunvaiettu tausta sieltä selviää koko asia.
Kummalla tavalla tämän ratahankkeen historia on jäänyt julkisessa käsittelyssä täysin taka-alalle. Nimittäin koko hanke lähti liikkeelle tarpeesta siirtää nykyinen junarata pois Karjaan koukkauksen saviplinin päältä kovan peruskallion päälle! Tässähän on nähty kuinka juuri tätä ongelmallista radanpätkää on pitänyt koko ajan korjata. Nämä kulut säästetään jatkossa, jos uusi rata rakennetaan tältä osin vanhan (nykyisen) tilalle.
Nykyinen Karjaan rataosuus puretaan tietenkin pois eikä mitään rinnakkaista rataosuutta jätetä Hankoniemelle. Näin tietenkin, sillä muutenhan mitään kustannussäästöjä ei saavuteta. Pitkän päälle Länsiradan ylläpito tulee nykyistä rataosuutta edullisemmaksi.
Niin ja se raideleveys – käytössä oleva 1524mm, tottakai!
Jos kunta voi/joutuu laittamaan miljoonia junarataan, niin voi kysyä, mikä toiminta kunnan toimialaan. Samaa nimittäin kysyi Hyvilin toimitusjohtaja, kun pieni kunta käyttää muutaman kymmenen tuhatta oman lääkärin ja hoitajapalvelun ostamiseen.
Ampuisin alas koko tunninjuna/länsirata hankkeen. Saatava hyöty koskettaa vain todella pientä osaa Suomen kansasta. Ja millä hinnalla. Nyt kirjoitellaan ja puhutaan muutamasta miljardista, vain siksi, että saadaan projekti käyntiin ja sittehän hinta on sivuseikka. Jo ennestään Suomen rikkaimmille alueelle dumpataan lisää rahaa, sanoisin ahneeksi touhuksi.
Ympäri Suomea on todella huonoja suhteellisen vilkasliikenteisiä asfalttiteitä, jotkatodella pitäisi kunnostaa.
Unohtamatta surkeaa terveydenhuoltoa, jonka viisaat romuttivat melko perusteellisesti, liian isolla organisaatiolla, johtajien ja päälliköiden määrä aivan tolkuton.
Opetustoimi ja koko koululaitos on jo pitkän aikaa saanut korvilleen koulujen sulkemisista ja luokkakokojen kasvattamisesta
Ts. lapset ja vanhukset ovat saaneet kärsiä valtakunnan päättäjien huonojen ratkaisujen vuoksi.
Jos maalaisjärkeä on ollut, nyt se on varmaan haudattu, mutta ei kovin syvälle, toivoakseni.
Kannatan ehdottomasti tämän ratahankkeen toteuttamista. Länteen olevaan infraan ei ole panostettu juurikaan ja tässä maailman tilanteessa se on ehdottomasti järkevää, lisäksi näitä hankkeita tulee katsoa ja rakentaa tulevaisuutta ajatellen, ei elän tässä hetkessä tyylillä.
Mielenkiintoisia ajatuksia. Miksi radalle ei aiota tavaralogistiikkaa? Ratojahan ei tehdä henkilöliikenteelle paitii ihan pääkaupunkiseudulla.
Suomen rataverkosto tulee kunnostaa koko maassa ensin huippukuntoon valmiissa ratakäytävissä, jotta raideliikenteen avulla voitaisiin siirtää logistiikkaa maanteitä radoille maanteitä kuluttamasta koko maassa, sillä maantiemme eivät kestä nykyisiä raskaita kuljetuksia.