Valiolla huokaistiin helpotuksesta: Tilojen maitoa ei tarvitse kaataa maahan
Lautta on ollut tuttu näky Hailuodon ja Oulun maisemissa vuosikymmenestä toiseen. Kuva: Heikki Sarviaho
Tapio Mainio, teksti
– Hyvä, että kriittiset peruskuljetukset Hailuotoon turvataan, sanoo maitokuljetuksista vastaava Jukka Alahäivälä Valiolta.
Valiolla huokaistiin helpotuksesta, kun Väylävirasto päätti varmistaa Hailuodon liikenteen jatkumisen poikkeusjärjestelyillä, josta tiedotettiin joulun alla.
Pahimmassa tapauksessa tuhansia litroja maitoa olisi jouduttu kaatamaan maahan, jos Valion säiliöauto ei olisi päässyt hakemaan kolmen lypsykarjatilan tilatankeista maitoa.
– Maito pitää päästä hakemaan joka toinen päivä. Hailuodossa on kolme maidontuottajaa, joiden tilatankin koko on noin 5 000 litraa, Alahäivälä kertoo.
Lauttaliikenteen katkeaminen olisi muutenkin vaikeuttanut 800 asukkaan Hailuodon kunnan elämää. Hailuodossa käydään töissä mantereelta, samoin kuin moni luotolainen pendelöi Ouluun töihin.
Ajoramppi valmis tammikuussa
Parhaillaan Hailuotoon johtavan kiinteän yhteyden pengertien työpadolle rakennetaan ajoramppia, jonka kautta autot voisivat ajaa Hailuodon lautalta keskeneräiselle pengertielle. Näin autot ajaisivat saattoauton matkassa suurimman osa kahdeksan kilometrin pituisesta lauttamatkasta työpatoa pitkin.
Ajoramppi on määrä saada valmiiksi työpadon Hailuodon puoleiseen päähän tammikuun puoliväliin mennessä.
– Autoilijat menisivät autoineen lautan kyydissä vain lyhyen matkan väylän Hailuodon puoleisessa päässä, projektipäällikkö Terhi Honkarinta Väylävirastosta sanoo.
Hailuodon päässä rantaa jäät eivät kasaudu väylälle ja vaikeuta lautan kulkua.
– Kiinteän yhteyden rakentaminen alkoi viime toukokuussa Oulunsalon Riutunkarin rannasta. Pengertietä on nyt rakennettu meren halki yhteensä noin 5,5 kilometriä Hailuodon puolisen Riutun sillan työpenger mukaan lukien, Honkarinta kertoo.
– Työmaa-ajoneuvot voivat ajaa työpengertä myöten mantereelta Hailuotoon. Sen sijaan poikkeustilanteessa henkilöautot eivät menisi Huikun siltatyömaan työpenkereelle, vaan ne kulisivat sen ohi lautan kyydissä. Lisäksi kesäksi Huikun sillan työpenger puretaan pois, jotta veneiden kulku ei estyisi, Honkarinta lisää.
Tarvitaan hurja määrä kiviainesta
Rakennettu työpato ja pengertie on lisännyt jäiden kasautumista lauttaväylän mantereen puoleisessa osassa lähellä Riutunkarin lauttarantaa. Siellä väylän on pelätty jäätyvän pohjaan saakka, mikä lopettaisi lauttaliikenteen kokonaan.
Hailuodon kiinteän yhteyden rakenteilla oleva louhepenger ylitti 12. joulukuuta Oulun ja Hailuodon kuntarajan. Muutama päivä ennen jouluaattoa kurottiin umpeen rako penkereen pään ja Hailuodon puoleisen Huikun työsillan välillä.
Koko yhteysväli Oulunsalosta Hailuotoon on nyt rakennettu niin, että työmaa-ajoneuvot pääsevät kulkemaan sitä pitkin, jolloin lauttakuljetusten tarve vähenee.
– Vaikka työmaaliikenne pääsee talven aja liikkumaan rakenteilla olevaa tieyhteyttä pitkin, on ulkopuolisilta työmaa-alueella omin päin liikkuminen ehdottomasti kielletty, Honkarinta sanoo.
Työpenkereen pinta on ensimmäisessä vaiheessa rakennettu noin metrin korkeudelle meren pinnasta. Lopullinen tien pinta nostetaan vähintään 3,5 metrin korkeudelle meren pinnasta.
Kaikkiaan pengertien rakentamiseen tarvitaan yli 1,3 miljoonaa kuutiota kiviainesta. Sen viemiseksi tarvitaan noin 40 000 täysperävaunurekkaa.
Hailuodon päähän rakennettavan, korkeamman Huikun sillan pituus on 767 metriä ja alituskorkeus 18 metriä. Mantereen puoleisen Riutun sillan pituus tulee olemaan 737 metriä ja alituskorkeus viisi metriä.
Lue myös:
Mistä ihmeestä on saatu 40000 kpl täysperävaunu rekkoja ajoon.on täytynyt haalia rekkoja ympäri Eurooppaa.ja mikä rekkafirma lähtisi ajoon jos jokainen veisi vain yhden kuorman.1.3 miljoonaa kuutiota kiviainestahan siirtyy kun jokainen vie yhden kuorman.