Markkinaoikeus: Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ei todellista päätäntävaltaa Sarastiassa – ei kelpaa hyvinvointialueen sidosyksiköksi
Markkinaoikeuden mielestä hyvinvointialueella ei ole todellista päätösvaltaa Sarastiassa, vaikka hyvinvointialue omistaa 0,4 prosenttia yhtiön osakkeista. (Kuva: Ville Miettinen)
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta (KKV) voitti markkinaoikeuden käsittelyssä, kun se tarkasteli Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen henkilöstöhallinnon palvelujen suorahankintaa Sarastialta. Markkinaoikeus katsoi KKV:n tapaan, ettei Sarastia ole hankintalain mukainen hyvinvointialueen sidosyksikkö.
Hyvinvointialue hankki 9,3 miljoonan euron suorahankinnalla vuonna 2022 henkilöstöhallinnon palvelut ja järjestelmät suorahankintana Sarastialta. Hyvinvointialueella on omistuksessaan 0,4 prosenttia yhtiön osakkeista.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto otti hankinnan lähempään tarkasteluun ja päätti toukokuussa 2023 viedä asian markkinaoikeuteen. Viraston arvion mukaan Sarastian päätöksentekorakenteet eivät täyttäneet hankintalain määräysvaltaa koskevia edellytyksiä.
Sarastian osakassopimuksessa on määritelty, että omistajat perustavat neuvottelukunnan, jolla on oikeus vaikuttaa yhtiön tärkeimpiin päätöksiin ja strategisiin tavoitteisiin. Lopullisia päätöksiä eri asioissa neuvottelukunta ei kuitenkaan tee, vaan se antaa vain suosituksia. Markkinaoikeuden arvion mukaan hyvinvointialueen mahdollisuudet vaikuttaa yhtiön päätöksentekoon ovat todellisuudessa vähäistä pienemmät.
Markkinaoikeuden päätöksessä arvioitiin myös sitä, oliko suorahankinta voitu tehdä äärimmäiseen kiireeseen vedoten. Päätöksen mukaan hankinnan tekemiselle oli ennalta-arvaamaton ja hankintayksiköstä riippumaton syy, mutta hankintalakia rikottiin, kun sopimukset tehtiin pidempinä kuin tarpeen oli, eli toistaiseksi voimassa olevina.
Kuntalehden viime vuonna julkaiseman artikkelin mukaan Sarastialla oli lähes 300 osakkeen omistajaa. Vähimmillään osakkeita kunnan, kuntayhtymän tai hyvinvointialueen omistuksessa on tasan yksi, kun suurimmalla osakkeenomistajalla eli Porin kaupungilla on omistuksessa 22 prosenttia yhtiöstä eli 752 796 osaketta.
KKV tyytyväinen ratkaisuun
Asian markkinaoikeuteen vieneessä Kilpailu- ja kuluttajavirastossa ollaan tyytyväisiä tuoreeseen ratkaisuun, joka linjaa rankalla kädellä sidosyksikköaseman tulkintaa. Muodollinen omistusosuus ei riitä täyttämään hankintalain edellytyksiä.
-Olemme tyytyväisiä markkinaoikeuden ratkaisuun. Ratkaisu ja sen kattavat perustelut selkeyttävät sidosyksikköaseman tulkintaa. Muodollinen määräysvalta ei täytä hankintalaissa määriteltyjä edellytyksiä. Sarastian nykyisellä omistusrakenteella ja hallintomallilla Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kaltaisten vähemmistöosakkaiden ei ole todellisuudessa mahdollista käyttää määräysvaltaa yhtiöön. Toivomme, että ratkaisu huomioidaan myös laajemmin hankintayksiköissä, sillä sääntelyn virheellinen tulkinta on viime vuosina ollut yleinen ilmiö, toivoo KKV:n asiantuntija Heikki Puttonen viraston nettisivuilla.
Markkinaoikeuden antama ratkaisu ei vielä ole lainvoimainen, vaan siitä voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Markkinaoikeus määräsi hankinnan päättymään 12 kuukauden kuluttua markkinaoikeuden päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on vienyt markkinaoikeuden ratkaistavaksi ainakin Varsinais-Suomen hyvinvointialueen eli Varhan perintäpalvelujen hankinnan lainmukaisuuden. Tästä asiasta saatanee ratkaisu lähikuukausien aikana.
Markkinaoikeuden ratkaisu KKV:n sivuilla