Sovittelija Esa Lonka otti
tiedon vastaan pettyneenä.

Sovintoyritys kaatui ennen kaikkea erimielisyyksiin rahasta.
Metalliliitolle
ja Pro-ammattiliitolle ei kelvannut esitys siitä, miten osa
korotuksista olisi siirretty jaettavaksi yrityksissä valikoivasti.
Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoi, että heidän valtuustonsa
mielestä tarjotut korotukset olisi pitänyt antaa kaikille.

Työnantaja puolestaan
piti esitystä aivan liian kalliina. Teknologiateollisuus ry:n
varatoimitusjohtaja Risto Alanko laski, että ensimmäisenä vuonna
kustannukset työnantajalle olisivat nousseet lähes kolme prosenttia, kun
raamisopimuksessa katoksi oli kirjattu 2,4 prosenttia.
Lakkoon on menossa yli 30 000 Metalliliiton ja Pron jäsentä.

Isot vientiyritykset ajetaan alas

Lakko
seisauttaa Suomen suurimmat metalliteollisuuden vientiyritykset, muun
muassa Rautaruukin, hissi- ja liukuporrasyhtiö Koneen ja konepajayhtiö
Metson.
Lakkoon menevät myös työntekijät ja toimihenkilöt puolustus-
ja ilmailualalla toimivassa Patriassa sekä konepajayhtiö Wärtsilässä.
Lakon piirissä on kaikkiaan yli 40 yritystä.

Raju isku hallitukselle

Sovintoyrityksen
kariutuminen teknologiateollisuudessa on massiivinen pettymys
hallitukselle ja varsinkin työministeri Lauri Ihalaiselle (sd.), joka
teki taustalla suuren työn laajan tulosovun puolesta.

Nyt kariutui heti ensimmäinen yritys tehdä liittokohtainen sopimus keskusjärjestöjen raamisopimuksen puitteissa.
Mahdollista
onkin, että koko raamisopimus kaatuu ilman suuren vientialan tukea.
Silloin jäisivät tulematta myös hallituksen kylkiäisiksi lupaamat
veronalennukset ja muut porkkanat. Jos näin kävisi, myös
vuorotteluvapaan korvauksiin aiottuja heikennyksiä ei peruta.

Työriidan
osapuolet eivät rohjenneet vielä arvioida, onko – kun
neuvottelupöytään aikanaan palataan – vielä mahdollista saada aikaan
sellainen sopimus, joka mahtuu keskusjärjestöjen ja hallituksen
raamisopimuksen mittoihin.

(KL / STT / Hannu Kuparinen)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä