Ministeri yllättyi itäisen radan suunnasta: ”Hallituksessa ei ole tästä keskusteltu”
Kouvolan vai Kotkan kautta itään? Kouvolan, sanoo ministeriö, mutta kuinka lopullisesta päätöksestä on kyse?
Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) eilinen ilmoitus jatkaa itäisen raideyhteyden suunnan hankeyhtiöneuvotteluita Porvoo-Kouvola-linjauksen pohjalta on herättänyt vilkasta keskustelua.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson ilmoitti Twitterissä olevansa erittäin yllättynyt LVM:n uutisesta. Hänen mielestään Helsingistä itään suuntautuvan rautatien tulee kulkea rannikkoa pitkin Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta itään.
Olen erittäin yllättynyt tästä LVM:n eilisestä uutisesta. Hallituksen sisällä emme ole tästä keskustelleet vielä. RKP:n kanta ei ole muuttunut: Helsingistä itään suuntautuvan rautatien tulee kulkea rannikkoa pitkin Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta itäänhttps://t.co/KTA23Ww3JX
— Anna-Maja Henriksson (@anna_maja) October 1, 2020
Tyytyväinen ei ole myöskään kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen Hämeestä.
Nyt kun #Marin #hallitus päätti vetää #Itärata ohi #Lahti ja #PäijätHäme’en niin en enää yhtään ihmettelisi, että hallitus myös pian päättäisi vetää #päärata ohi #Hämeenlinna ja #Riihimäki. Tilanne on huolestuttava ja vakava. #haluanjunaan #vr #junat @HMLkaupunki @kotikaupunki
— Timo Heinonen (@timoheinonen) September 30, 2020
Rakennusteollisuuden Aleksi Randell kuuluttaa vahvaa sitoutumista.
Itäradan suunnittelu etenee nyt kun vaikeita, mutta välttämättömiä valintoja pystytty tekemään. Vahvaa sitoutumista tarvitaan sekä valtiolta että alueilta. Hankkeen kasvu ja kilpailukyky vipu varmasti voimakas. #Itärata #Infra https://t.co/7KzUL2jXdM
— Aleksi Randell (@AleksiRandell) September 30, 2020
Kahden kamppailu
Kouvola ja Kotka ovat kisanneet reitin suunnasta jo pitkään. Kotkassa pidettiin samaan aikaan LVM:n ilmoituksen kanssa seminaaria, jossa pohdittiin itäradan hyödyntämisen mahdollisuuksia Pietari-yhteistyössä.
Kouvola puolestaan iloitsi ministeriön uutisesta heti tuoreeltaan tiedotteessaan.
─ Tämä on todella hyvä uutinen Kouvolalle ja koko itäiselle Suomelle. Itärata hanke on todella keskeinen koko alueen kehitykselle lähivuosikymmeninä. Itäradan tuoma parempi saavutettavuus ja lyhyemmät matka-ajat antavat uutta nostetta elinkeinoelämälle, mahdollistavat paikasta riippumattoman työn ja hillitsevät liikenteen päästöjä, kaupunginjohtaja Marita Toikka hehkutti tiedotteessa.
Uutisesta iloittiin myös Twitterissä.
Yhteinen edunvalvontaponnistus tuotti tulosta ja Itäratahanke otti tärkeän edistysaskelen oikeaan suuntaan: itäisen suunnan hankeyhtiöneuvotteluita jatketaan Porvoo-Kouvola-linjauksen pohjalta. #itärata https://t.co/EzMb5bTF6u
— Kouvolan kaupunki (@Kouvolakaupunki) September 30, 2020
Ratkaisevat rahoitusosuudet
Itäisen suunnan ratayhteyden rakentamisessa on kyseessä samanlainen hanke kuin Turun tunnin ratayhteydessä: valtion tulee omistaa itäisen suunnan hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia ja muiden osakkaiden noin 49 prosenttia.
Itäisen suunnan raideyhteyden suunnittelu maksaa alustavan arvion perusteella Porvoo-Kouvola-linjauksessa noin 70 miljoonaa euroa ja Porvoo-Kotka-Luumäki-linjauksessa noin 110 miljoonaa euroa.
Hankeyhtiön perustamisen edellytyksenä on riittävän rahoituksen järjestyminen myös vähemmistöosakkailta.
LVM pyysi ennen kantaansa alueen toimijoita ilmoittamaan, onko näillä edellytyksiä osallistua hankeyhtiön pääomittamiseen.
LVM ilmoittaa, että vastausten perusteella kuntien rahoitusosuus, yhteensä 34,3 miljoonaa euroa, näyttää täyttyvän Porvoo-Kouvola-ratalinjauksessa.
Sen sijaan Porvoo-Kotka-Luumäki-linjauksen suunnittelua puoltaneiden kuntien vastausten perusteella hankeyhtiön rahoitus näyttää jäävän vajaaksi reilun 16 miljoonan euron edestä tarvittavasta noin 54 miljoonasta eurosta.
Ministeriö jatkaa neuvotteluja ainakin Helsingin, Porvoon, Kouvolan, Lappeenrannan, Kuopion, Mikkelin, Joensuun, Imatran, Pieksämäen, Varkauden, Kajaanin sekä Iisalmen kanssa.