Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue vakuuttaa, että digitaalisen sotekeskuksen kautta voi hoitaa kotikoneelta ihan samanlaisissa asioita kuin aiemmin fyysisesti hoitajan tai lääkärin vastaanotolla. (Kuva: Pohde)

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde ottaa kevään aikana käyttöön digitaalisen sotekeskuksen. Palvelu kuuluu hyvinvointialueen järjestämissuunnitelmaan.

Digitaalisen sotekeskuksen kautta voi hoitaa kotikoneelta ihan samanlaisissa asioita kuin aiemmin fyysisesti hoitajan tai lääkärin vastaanotolla, Pohde tiedottaa.

Digitaalinen sotekeskus tarjoaa alkuvaiheessa muun muassa hoidontarpeen arviointia ja sairaanhoitajan sekä lääkärin etävastaanottoja. Vastaavia palveluita on saatavilla tai kehittymässä myös muilla hyvinvointialueilla.

Lähtöideana on, että digitaalisen vastaanoton pariin voi kääntyä minkä tahansa asian kanssa, joka aiemmin olisi vienyt terveyskeskuksen perinteiselle vastaanotolle.

– Ihan samat palvelut ovat tarjolla kuin kivijalkapalvelussa. Kaikki sellaiset syyt, joiden kanssa on menty aiemmin terveyskeskukseen, hoituvat digitaalisesti, Pohteen palvelualuejohtaja Katja Rääpysjärvi kertoo.

Palveluun on kirjauduttava

Asiakas tarvitsee digitaalista palvelua varten tietokoneen, mobiililaitteen tai minkä tahansa laitteen, jolla pääsee tietoverkkoon ja sitä kautta vastaanotolle.

Avun saa käytännössä välittömästi, digitaalisen sote-keskuksen palvelualuejohtaja Rääpysjärvi painottaa.

– Hoitaja tekee hoidontarpeen arvioinnin, jonka jälkeen asiakas saa välittömästi apua tai hänet ohjataan kivijalkapalveluun.

Digitaalinen sotekeskus toimii niin sanottuna sateenvarjona kaikille tarjolla oleville digitaalisille palveluille, eli se ei korvaa valtakunnallista Omaolo-palvelua.

– Yksi digitaalisen sotekeskuksen sisääntulokanavista on Omaolon oirearviot eli hyödynnämme jo olemassa olevia, kansallisia digipalveluja. Asiakas täyttää joko Omaolon oirearvion tai avaa Pohteen verkkosivuille avattavan chat-palvelun, kirjautuu sisään ja kertoo asiansa.

Alustavan aikataulun mukaan digitaalinen sotekeskus aloittaa huhtikuun puolivälistä alkaen Alavieskan, Haapajärven, Kärsämäen, Nivalan, Pyhäjärven, Reisjärven, Sievin ja Ylivieskan asukkaille ja vuoteen 2025 mennessä se laajenee koko alueelle.

Palveluntuottaja on valittu

Alkuvaiheessa digitaalisen sotekeskuksen palvelutuotanto hoidetaan ostopalveluna. Palveluntuottajaksi valittiin Lääkärisi Oy.

– Alkuvaiheessa siellä työskentelee sairaanhoitajia ja lääkäreitä, mutta palveluvalikoimaa laajennetaan myös omaan palvelutuotantoon ja eri ammattiryhmiin. Toistaiseksi emme palkkaa digitaaliseen sotekeskukseen työntekijöitä, mutta tulevaisuudessa se ei ole poissuljettua, Pohteen palvelualuejohtaja Katja Rääpysjärvi linjaa tiedotteessa.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on 30 kuntaa ja noin 416 000 asukasta.

Tarpeenmukainen sotekeskus

Digitaalinen sotekeskus -palvelu on osana Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiaan pohjautuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelmaa.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi kyseisen suunnitelman viime lokakuussa.

Järjestämissuunnitelmassa on asetettu tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiselle vuosille 2023–2025.

Pohteen järjestämissuunnitelma on laadittu neljästä näkökulmasta. Näitä näkökulmia ovat kotona ja arkiympäristössä tapahtuva tuki ja palvelut asiakasryhmittäin, tarpeenmukaiset sotekeskukset, hyvinvointialueen yhteiset palvelut sekä yhteistyöalueen yhteiset palvelut.

Järjestämissuunnitelmassa otetaan kantaa keskeisiin rakenteellisiin ja toiminnallisiin uudistuksiin hyvinvointialueella. Suunnitelma on osana tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmaa.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Lienee kysymys sähköisestä asioinnista, siitä on vielä pitkä matka digitaaliseen asiointiin

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä