Elävää kuvaa revontulista ja kaivoksen dumppereista – Sodankylä aikoo pysäyttää matkailijat tiedekeskus Auroraan
Eiscat revontulitukan suuri lautasantenni näkyy kauas 4-tielle saakka Kitisen itäpuolelta. Kuva: Tapio Mainio
Sodankylän kunta aikoo pysäyttää valtatie 4:ää kohti pohjoista ajavat matkailijat Heureka-tyyppiseen tiedekeskukseen, joka on ristitty Auroraksi. Sodankylän matkailun kärkihankkeelle odotetaan myös valtion tukea.
– Siellä esiteltäisiin Sodankylän vahvuuksia, joita ovat Tähtelässä tehtävä avaruustutkimus sekä alueen vahva kaivosteollisuus, sanoo Sodankylän kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen.
Matkailijoille voitaisiin näyttää live-kuvaa revontulista ja kaivoksen dumppereista.
Hankeen takana ovat Sodankylän kunta sekä Oulun yliopiston Sodankylän Geofysiikan Observatorio, jota paikallisen kutsuvat Tähteläksi.
Tiedekeskukselle on jo varattu tontti keskeiseltä paikalta Jeesiöjoen sillan länsirannalta. Valmiiksi raivattu tontti on heti vasemmalla, kun 4-tietä etelästä ajava autoilija on ylittänyt sillan. Niinpä kukaan ei voi olla Auroraa huomaamatta, kun se saadaan valmiiksi.
– Toinen vaihtoehto on, että uusi matkailukeskus rakennetaan kuntakeskukseen. Tällä hetkellä Sodankylässä ei ole merkittävää vetovoimatekijää, joka houkuttelisi pysähtymään tai viipymään pitempään täällä, Rantapelkonen sanoo.
Jatkokausi tähtäimessä
Vuoden vaihteessa päättyvälle esiselvitykselle haetaan hänen mukaan jatkokautta, jonka aikana hanketta konkretisoidaan.
Matkailijat kaipaavat kunnanjohtajan mukaan oikeaa sisältöä ja tarinoita.
– Aurora-tiedekeskuksesta voitaisiin myös esitellä tutkimusta ja järjestää matkailijoille opastettuja kierroksia Tähtelään, sanoo Sodankylän geofysiikan observatorion johtaja Eija Tanskanen.
Viiden kilometrin päässä kuntakeskuksesta sijaitsevassa Tähtelässä on monia matkailijoita kiehtovia kohteita, kuten Eiscat revontulitutka. Sen kookas lautasantenni näkyy nelostielle Kitisen itäpuolelta.
Tähtelässä on myös komea hirsirakenteinen päärakennus, jossa järjestettiin viime viikolla yksi Luosto Soi -musiikkitapahtuman konserteista.
Päärakennuksen naapurissa on Ilmatieteellinen tutkimusyksikkö, josta lähetetään muun muassa otsoniluotauspalloja.
Alueelta löytyy myös avaruustutkimuslaboratorio sekä Tähtelän historiasta kertovaa materiaalia. Vanhimmat mittausjaksot ovat 110 vuoden takaa.
Avaruusasioita ei ole kunnolla esitelty missään tiedekeskuksessa, joten Sodankylän ”Heurekalle” olisi selvä tilaus.
-Tiedekeskuksessa voisi olla myös osallistavia elementtejä ja etätyötiloja, sanoo Tähtelän projektipäällikkö Laura Lakso.
Esimerkiksi matkailija voisi luoda virtuaalisesti revontulia.
Useimpien talvella Lappiin saapuvien turistien haave on nähdä revontulia.
Sen sijaan varsinaista matkailukeskusta ei ole kaavailtu Tähtelään, koska se voisi häiritä siellä tehtävää tutkimusta ja erilaisia mittauksia, joita tehdään herkillä instrumenteilla.
-Valitettavasti emme voi vielä kommentoida Auroran kustannusarviota tai rakennuksen kokoa, sillä suunnittelu rakennuksen tulevista tiloista ja sen koosta on kesken, sanoo hankkeen projektipäällikkö Elina Seppälä Sodankylän kunnasta.
Hanketta rahoittaa Lapin liitto Euroopan aluekehitysrahastosta.
Rakennuksen ensimmäinen luonnospiirros valmistuu syksyyn mennessä.
Vierailutilat erilleen tiedekeskuksesta
Alustavan suunnitelman mukaan kaivosyhtiöiden esittely- ja vierailukeskus tulisi erilleen varsinaisesta tiedekeskuksesta.
-Kaivosyhtiöt vastaisivat itse omien esittely- ja vierailutilojen rakentamisesta Auroran yhteyteen, Lakso sanoo.
Kaivosyhtiöiden esittelytiloille olisi selvä tilaus, sillä esimerkiksi ruotsalaisen Boliden-konsernin Kevitsan kupari- ja nikkelikaivokselle on vaikea viedä matkailijaryhmiä. Avolouhos ja suuri rikastamon sijaitsevat noin 40 kilometriä Sodankylän keskustasta pohjoiseen.
Aidattu ja tarkoin vartioitu louhos on 270 metriä syvä ja sen halkaisija on 1,3 kilometriä. Kaivos työllistää noin 900 työntekijää. Se teki viime vuonna lähes 500 miljoonan euron liikevaihdon. Malmikiveä louhittiin lähes 10 miljoonaa tonnia.
Aurorassa voitaisiin näyttää matkailijoille esimerkiksi videokuvaa valtavista dumppereista, jotka rahtaavat malmikiveä ylös rikastamolle. Kaivoskuorma-auton eli dumpperin korkeus on 7,15 metriä ja leveys 8,95 metriä ja pituus 14,65 metriä.
Ajokki on niin suuri, että sen moottoritilaan pitää kiivetä huoltoa varten nousutikkailla. Moottorin teho on 2500 hevosvoimaa.
Louhoksessa on Euroopan suurin lastauskone, jonka kauhan koko on 36 kuutiota.
Lisäksi Sodankylässä on kaksi lupaavaa kaivoshanketta: Ikkarin kultaesiintymä, jonka takana on kanadalaisyhtiö Rupert Resources sekä Sakattin monimetalliesiintymä, jonka omistaa kansainvälinen jättiyhtiö Anglo American. Esiintymä sijaitsee suojelusuon Viiankiaavan alla. Sitä on luonnehdittu Euroopan suurimmaksi.
TEKSTI: TAPIO MAINIO