Kaikki opettajat eivät saa työnantajan tarjoamaa ja henkilökohtaista digilaitetta – ”Voi olla ehkä vaikea uskoa”

Jotta välineillä voitaisiin aidosti helpottaa työtä, työntekijät pitäisi ottaa mukaan niiden valintaan ja käytön suunnitteluun, Jaakko Salo huomautti OAJ:n mediainfossa maanantaina Helsingissä. Kuva: Heikki Pölönen, OAJ
Julkaistu Muokattu

Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n koulutuspolitiikan päällikkö Jaakko Salo kertoo, että kaikilla opettajilla ei ole työnantajan tarjoamaa henkilökohtaista digilaitetta.

– On vaikeaa kuvitella mitään muuta tietotyön ammattia, jossa työnantaja ei tarjoaisi työhön tarvittavia välineitä, toteaa Salo.

Digitalisaatio on jo pitkään vaikuttanut megatrendi, joka vaikuttaa koulutukseen ja siellä työskentelevien ammattilaisten työhön. Salo pohtii, minkälainen tilanne onkaan kunnassa ja koulussa, jossa opettaja ei saa edes sitä digilaitetta.

Se on kuitenkin se helpoin asia laittaa kuntoon, Salo pohtii.

– Voi olla ehkä vaikea uskoa, mutta edelleen joka kymmenennellä opetusalan ammattilaisella ei ole työnantajan tarjoamaa henkilökohtaista digilaitetta

Salo ei ymmärrä, miten tällainen tilanne voi olla mahdollinen Suomessa, jota on kutsuttu myös digitalisaation ihmemaaksi.

OAJ:n jäsenkysely koski kaikkia koulutusasteita.

Digilaitteen saatavuuden suhteen tilanne oli heikoin varhaiskasvatuksessa.

– Mutta myös perusopetuksessa ja vapaassa sivistystyössä on opettajia, joilla ei ole henkilökohtaista digilaitetta.

Yleisin opettajalle työhön annettava digilaite on kannettava tietokone.

Digikoulutuksessa puutteita

Jäsenkyselystä selvisi OAJ:n mukaan sekin, että opetusalan henkilöstöä koulutetaan työpaikoilla digivälineiden ja -sovellusten käyttöön riittämättömästi.

Yli kahdeksan kymmenestä opetusalan ammattilaisesta on saanut viimeisen viiden vuoden aikana täydennyskoulutusta digiosaamiseen alle päivän vuodessa, paljastaa OAJ:n jäsenkysely. Joka viides vastaaja ei ole saanut tätä koulutusta lainkaan.

– Työnantaja tarjoaa opettajille uskomattoman vähän täydennyskoulutusta, Jaakko Salo sanoo.

Digitalisaatio on lisännyt työkuormaa

Noin 70 prosenttia vastaajista arvioi digiosaamisensa hyväksi suhteessa opetuksen tavoitteisiin.

Opettajien digivalmiudet ja osaaminen ovat kehittyneet, mutta hajonta on suurta.

Vahvinta on tekninen osaaminen. Digitalisaation pedagoginen hyödyntäminen ja tekoälyyn liittyvä osaaminen on heikompaa.

Enemmistö OAJ:n kyselyyn vastanneista, noin 60 prosenttia, koki digitalisaation kasvattaneen työn kuormittavuutta ja työhön kulunutta aikaa. Näin siitäkin huolimatta, että työn tehokkuuden nähtiin vastaavasti lisääntyneen.

  • OAJ:n jäsenkysely oli avoinna 22.4.–9.5.
  • Kysely lähetettiin OAJ:n vastaajapaneelin kautta yhteensä 1 989 panelistille. Vastausprosentti oli 49.
  • Kyselyyn vastasi yhteensä 1089 opettajaa, rehtoria ja päiväkodinjohtajaa kaikilta koulutusasteilta.
  • Lisäksi vastauksia pyydettiin FSL:n jäseniltä (1 000 jäsentä, vastausprosentti oli 11).
  • OAJ on toteuttanut vastaavan kyselyn vuosina 2019 ja 2015.

Lähde: OAJ

Lue myös:

Powered by Labrador CMS