Karvi: Kasvava tuen tarve haastaa koulutuksen tasa-arvon
Perusopetuksen oppilaiden osaaminen on Suomessa tasaista, mutta oppijoiden ohjauksessa ja tukitoimien riittävyydessä on Karvin mukaan parannettavaa. Kuva: Laura Oja
Oppijoiden ohjauksessa ja tukitoimien riittävyydessä on parannettavaa kaikilla kouluasteilla. Asia käy ilmi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tuoreesta julkaisusta, joka keskittyy koulutuksen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen.
Tukitoimia tarvitsevien oppilaiden määrä kasvaa kaikilla koulutusasteilla, ja pandemia on vain lisännyt tuen tarvetta, kertoo Karvin varajohtaja Hannele Seppälä tiedotteessa.
–Tukitoimien riittämättömyys näkyy esimerkiksi siten, että peruskoulusta jatkaa toiselle asteelle joukko oppilaita, joilla on puutteita luku-, kirjoitus- ja laskutaidoissa.
Osa tuen tarpeesta johtuu Karvin viime vuosina toteutettujen arviointien perusteella oppilaiden riittämättömästä kielitaidosta ja puutteellisista opiskeluvalmiuksista.
Vaikka suomalainen perusopetus onkin kansallisesti arvioiden tasa-arvoista ja yhdenvertaista, oppijoiden mahdollisuudet kuitenkin vaihtelevat.
Karvin mukaan alueelliset ja alueiden sisäiset talouden ja hyvinvoinnin erot ovat kasvaneet ja ne heijastuvat myös varhaiskasvatukseen ja koulutukseen.
Erityisesti suurimmissa kaupungeissa perusopetuksen oppilaiden keskimääräisissä taidoissa on eroja koulujen välillä. Erot ovat kuitenkin yhä OECD-maiden pienimpiä.
Myös koulutuksen saatavuus vaihtelee eri puolilla Suomea. Vaikka digitalisaatio on parantanut koulutuksen saatavuutta, on etäopetus Karvin mukaan etäännyttänyt erityisesti heikoimmassa asemassa olevia oppilaita opetuksesta ja oppimisyhteisöstä.