Koulut houkuttelevat vieraita Suomeen
Kiinalaiset vieraat ovat tuoneet omaa kulttuuriaan tutuksi lohjalaisille kouluvierailulla. (Kuva: Erna Huhtala)
Kansainvälinen koulutusyhteistyö etenee ruohonjuuritasolla. Suomessa vierailee sekä opettajia että oppilaita tutustumassa suomalaiseen kouluun. Lohjan Tytyrin alakoululla on kolmevuotinen yhteistyösopimus kiinalaisen koulun kanssa. Saudiarabialaisia opettajia on parhaillaan Suomessa opiskelemassa suomalaista koulua.
Tytyrin koulussa vieraili alkuviikosta 60 kiinalaisen yhteistyökoulun, Chaoyang Experimental Primary Schoolin oppilasta. Vierailu oli jo toinen sopimuksen puitteissa, ja kolmas on toteutumassa kevättalvella.
Aloite yhteistyölle on tullut yritysmaailmasta, suomalaiselta matkanjärjestäjältä AuroraXplorerilta.
Yritys otti yhteyttä Lohjan kaupunkiin. Tytyrin koulu päätyi yhteistyökumppaniksi. Koulu on tarjouksen mielellään vastaan, ja kolmevuotinen yhteistyösopimus solmittiin viime marraskuussa.
Ensimmäinen vierailu viime keväänä oli erityisen taide- ja ilmaisupainotteinen, mikä sopi oikein hyvin Tytyrin koulun painotuksiin, kertoo Tytyrin koulun rehtori Erna Huhtala. Kiinalaisilla oli mukana taideopettaja, joka opetti suomalaisille perinteistä kiinalaisen taidetta, ja kiinalaiset oppilaat toimivat apuopettajina, Huhtala kuvailee.
Suomalaiset puolestaan opettivat suomalaisia käsityömuotoja, kuten huovutusta ja puutöitä.
Ohjelmassa oli myös muita ilmaisunmuotoja, musiikkia ja tanssia.
Tällä kertaa kiinalaiset vietiin luontoretkelle, jolla tutustuttiin suomalaiseen luontoon ja retkeilyyn. Toisen päivän kiinalaiset viettivät viiden oppilaan ryhmissä koululuokissa.
Omakohtainen kontakti kansainvälisyyteen
Rehtori Huhtala näkee toiminnassa runsaasti hyviä puolia. Oppilaat huomaavat käytännössä, miten kielitaidosta on konkreettista hyötyä.
Toiminnassa saadaan omakohtainen kokemus kansainvälisyydestä, opitaan näkemään erilaisuutta ja muita kulttuureja.
Vieraiden kanssa olivat eniten tekemissä 4.-6.-luokkalaiset. Huhtalan mukaan heidän kielitaitonsa jo riittää jonkinlaiseen kommunikointiin. Mutta myös nuoremmat pääsivät tapaamaan kiinalaisvieraita.
Huhtala näkee kotimajoituksen tärkeänä molemmille osapuolille. Kiinalaiset näkevät suomalaista arkea, koteja, ruokaa, ehkä harrastuksiakin. Vastaavasti suomalaisten koko perheet pääsevät osallisiksi vierailusta.
Kiinalaisvanhemmat maksavat
Yhteistyö on ollut suomalaisille toistaiseksi halpaa: kiinalaiset maksavat kaiken kouluruokaa myöten. Lohjalaiset perheet tarjosivat yhden yön majoituksen kodeissaan.
Rahakysymykset nousevat esiin vasta kun Tytyrin koulun oppilaat lähtevät vastavierailulle Kiinaan.
– Kiinalaisten vierailun maksavat oppilaitten huoltajat. Meillä on maksuton peruskoulu, emmekä voi toimia niin, sanoo Huhtala. Raha on hankittava muuten.
Suomalaiset eivät vielä ole käyneet vastavierailulla, mutta kiinalaiset odottavat edes pientä delegaatiota.
Ihan perusotosta kiinalaisista koulualisista ei vierailu näytä. Koulu ja oppilaat ovat valikoituneita, mistä kertoo se, että perheet maksavat vierailun.
Kiinalaisten vierailu kattaa muutakin tutustumista Suomeen.
– Joulupukin kaikki haluavat nähdä, sanoo AuroraXplorerin toimitusjohtaja Kirsi Mantua-Komonen.
AuroraXplorer järjestää kiinalaislapsille kolmenlaisia ohjelmia leirikoulu-konseptin puitteissa Suomessa: ystävyyskouluyhteistyötä, leirikeskuksissa toteutettua opetusta, sekä opintomatkoja.
Lisäksi opetusalan ammattilaiset pääsevät tutustumaan suomalaiseen opetusohjelmaan vastaavilla vierailuilla.
Opettajia Saudi-Arabiasta
Saudiarabialaisia opettajia ja rehtoreita on puolen vuoden vierailulla Suomessa perehtymässä suomalaiseen koulujärjestelmään. Kesäkuussa Suomeen tullut sadan hengen ryhmä on aluksi opiskellut englantia ja pedagogiikkaa Helsingin yliopistossa. Nyt he perehtyvät käytännön koulutyöhön Espoossa, Joensuussa, Tampereella ja Turussa. Ohjelmaan osallistuville kouluille maksetaan korvaus.
Saudiarabialaiset opettajat ja rehtorit seuraavat oppitunteja pienryhmissä ja käsittelevät kokemaansa suomalaisen mentorin johdolla.
Tarkoitus on, että he oppivat keskeisiä asioita muun muassa suomalaisesta koulukulttuurista, opetussuunnitelman toteutuksesta käytännössä, oppimiskokonaisuuksien suunnittelusta sekä muista Saudi-Arabian opetusministeriön ohjelmalle asettamista tavoitteista.
Täydennyskoulutushankkeen tarkoitus on saatujen oppien ja kokemusten soveltaminen Saudi-Arabiassa.
– Saudiarabialaiset opettajat tuntevat Suomen hyvät tulokset kansainvälisessä PISA-tutkimuksessa, ja usein ensimmäinen kysymys on, kuinka ne on aikaansaatu, kertoo mentorina toimiva espoolaisen Iivisniemen koulun rehtori Juhani Kurronen.
– Täydennyskoulutuksen aikana haluamme esitellä Suomen koulutusjärjestelmän vahvuuksia laajasti.
Hankkeen yhtenä tavoitteena on kehittää Saudi-Arabian koulutusjärjestelmää ja sitä kautta koko yhteiskuntaa.
Espoo korottaa profiiliaan
Osallistumalla hankkeeseen Espoo myös edistää suomalaisen ja espoolaisen koulutusosaamisen tunnettuutta maailmalla. Hanke nostaa Espoon profiilia kansainvälisenä toimijana ja oppimisen edelläkävijänä, sivistystoimen johtaja Aulis Pitkälä sanoo.
Tunnettuisuutta lisääse, että saudiarabialaiset ovavt matkalla perheineen. Heillejärjetteään kulttuuri- ja liikuntapitoista ohjelmaa.
– Yhteistyö on keino olla vuorovaikutuksessa ja tutustua toiseen kulttuuriin. Näin lisäämme sekä oppilaiden ja opiskelijoiden että henkilöstön valmiuksia ymmärtää muita kulttuureja, avaamme uusia näkökulmia kasvatuksen kehittämiseen ja vahvistamme omaa osaamistamme, Pitkälä sanoo.
Koulujakson järjestämisestä Espoon kaupungin kouluissa vastaavan koulutusvientiyhtiö Omnia Education Partnerships Oy:n mukaan kyseessä on toistaiseksi laajin Suomessa toteutettava koulutusvientihanke.