Kevätlukukausi on syyslukukautta pidempi. Lomien siirtäminen lisäisi tätä eroa entisestään. Kuva: Soila Puurtinen

Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n tuoreesta jäsenkyselystä selviää, että valtaosa opettajista ei kannata kesälomien siirtoa.

Siirto tarkoittaisi koko koulutussektorille valtavaa muutosta ja vaikuttaisi heikentävästi työssä jaksamiseen ja oppimistuloksiin, OAJ tiedottaa.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n jäsenilleen tekemän kyselyn mukaan 78 prosenttia opettajista vastustaa ehdotusta koululaisten kesälomien myöhentämisestä.

OAJ kysyi asiaa jäsenkyselyllä, johon vastasi 17 557 opettajaa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Asiasta on keskusteltu kuluvalla hallituskaudella ja se keskustelu sai uutta vauhtia reilu vuosi sitten, kun eduskunnassa tehtiin aloite koulujen kesälomien möyhentämisestä. Silloin neljän perussuomalaisen ja kahden kokoomuksen kansanedustajan edistämää toimenpidealoitetta perusteltiin matkailualan tarpeilla ja työllisyyttä lisäävänä toimena.

Siirto vaikuttaisi moneen asiaan

OAJ:n mukaan Suomen kiinnostavuus matkailumaana ja matkailuelinkeinon kannattavuus eivät ole kiinni koululaisten kesälomien myöhentämisestä.

– Pidän tavoitetta kasvattaa Suomen kiinnostavuutta matkailumaana kannatettavana, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto sanoo.

– Mutta miten matkailualan vuosittainen liikevaihto lisääntyisi koululaisten kesälomien siirrolla myöhemmäksi, jos vanhempien lomien määrä ei kasva? Vanhempien kesälomathan eivät automaattisesti myöskään siirry elokuulle, Murto jatkaa tiedotteen mukaan.

Koululaisten kesälomien myöhentäminen vaatisi koko koulutusjärjestelmän vuosirytmin muuttamista peruskoulusta korkeakouluihin.

Siirto vaikuttaisi muun muassa ylioppilaskirjoitusten aikatauluihin sekä korkeakoulujen hakuaikoihin ja pääsykokeiden aikatauluihin, tiedotteessa kerrotaan.

Koululaisten kesälomien myöhentäminen vaatisi koko koulutusjärjestelmän vuosirytmin muuttamista peruskoulusta korkeakouluihin.

Siirto vaikuttaisi muun muassa ylioppilaskirjoitusten aikatauluihin sekä korkeakoulujen hakuaikoihin ja pääsykokeiden aikatauluihin.

– Koulutusjärjestelmää ei pidä lähteä myllertämään vain matkailualan tarpeista lähtien. Opettajia kannattaa vahvasti kuunnella koulutusjärjestelmän muutoksissa, vaatii Murto.

Heikentäisi työrauhaa

Kyselyyn vastanneista opettajista 74 prosenttia arvioi oman työssä jaksamisensa kärsivän ja 63 prosenttia arvioi oppimistulosten laskevan, mikäli kesälomien alkua siirretään kesäkuun alusta myöhemmäksi.

Vastaajista 82 prosenttia arvioi, että muutos vaikuttaisi kielteisesti koulujen työrauhaan.

Kevätlukukausi on syyslukukautta pidempi. Lomien siirtäminen lisäisi tätä eroa entisestään.

– Suhteettoman pitkä kevätlukukausi väsyttäisi niin oppilaita kuin opettajia ja heijastuisi kyselyn mukaan kaikkien jaksamiseen, OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos arvioi.

– Levottomuus ja häiriöt ovat jo nyt ongelma kouluissa, eikä niitä pidä kärjistää rakennemuutoksilla, jotka eivät lähde koulutuksesta käsin, Lindroos lisää tiedotteen mukaan.

OAJ:n kysely

OAJ:n kesälomien siirtoa koskeva kysely lähetettiin 49 000 jäsenelle. Kyselyyn vastasi 17 557 peruskoulun ja lukion opettajaa.

  • 78 prosenttia vastaajista ei kannattanut ajatusta loma-aikojen siirtämisestä.
  • 73 prosenttia vastaajista arvioi muutoksen vaikuttavan heikentävästi työssä jaksamiseen.
  • 83 prosenttia arvioi muutoksen heikentävän oppilaiden jaksamista.
  • 82 prosenttia vastaajista arvioi muutoksen vaikuttavan negatiivisesti työrauhaan kouluissa.
  • 63 prosenttia vastaajista arvioi siirron heikentävän oppimistuloksia.
  • Kysely toteutettiin 6.3.–14.3.
  • Kysely lähetettiin peruskoulun ja lukion opettajille.

Lähde: OAJ

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*