Kunnat löysivät tapoja, jotka mahdollistavat entistä monipuolisemman opetustarjonnan eri puolilla Suomea
Opettajien digipedagogisen osaamisen kehittäminen nähdään tärkeänä kehittämiskohteena kunnissa. Kuva: Pixabay
Kuntien ja opetuksen järjestäjien yhteistyö on keino vastata oppilasmäärien laskuun ja henkilöstön saatavuuteen, Kuntaliitto tiedottaa.
Etäyhteyksien hyödyntämisen lisäksi tulee kehittää etäopetusta täydentävänä opetusmuotona ja selkiyttää, mitä sillä tarkoitetaan.
Myös lainsäädäntöä tulee selkeyttää muun muassa siten, että se mahdollistaa nykyistä laajemman kuntien välisen yhteistyön opetuksen järjestämisessä.
Joustavammat mallit ovat tarpeen opetuksen järjestämiseksi.
Nämä edellä mainitut tavoitteet nousivat esiin Verkostoperuskoulu-hankkeessa, joka toteutettiin vuosina 2023–2024.
Mukana hankkeessa oli kaikkineen 39 kuntaa, jotka kehittivät uudenlaisia tapoja tehdä verkostoyhteistyötä.
Hankkeen päätavoitteena oli parantaa perusopetuksen saatavuutta ja saavutettavuutta sekä monipuolistaa opetustarjontaa eri puolilla Suomea.
Konkreettisia keinoja
Erityisesti etäopetuksen kehittäminen nähtiin tärkeänä askeleena kohti monipuolisempaa ja joustavampaa perusopetusta, tiedotteessa kerrotaan.
Parhaimmillaan etäopetuksen avulla olisi mahdollista turvata kelpoisten opettajien antama opetus ja tarjota oppilaille laajempi valikoima oppiaineita.
– Henkilöstön käyttö kuntarajat ylittävästi etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa on esimerkki mallista, jolla voidaan parantaa henkilöstön saatavuutta sekä samaan aikaan monipuolistaa opetusta, korostaa Kuntaliiton projektipäällikkö Päivi Väisänen-Haapanen.
Hankkeen aikana kehitettiin ja otettiin käyttöön konkreettisia keinoja etäyhteyksien hyödyntämisessä.
”Kunnat kaipaavat lisää tukea”
Opettajien digipedagogisen osaamisen kehittäminen nähtiin tärkeänä kehittämiskohteena.
– Kuntien välinen yhteistyö ja innovatiiviset ratkaisut ovat avainasemassa perusopetuksen kehittämisessä ja laadun parantamisessa, Kuntaliiton erityisasiantuntija Mari Sjöström sanoo.
– Opetuksen järjestäjät tarvitsevat nykyistä laajemmat kokeilumahdollisuudet opetuksen kehittämiseksi.
Kunnat ovat Sjöströmin mukaan tunnistaneet hyvin tarpeet tehdä yhteistyötä erityisesti nyt kun ikäluokkien pienentyminen on jo tosiasia, jota ei voi ohittaa.
– Onneksi lainsäädäntö tarjoaa jo nyt mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä monin erin tavoin ja rahoitusjärjestelmä on kehittynyttä. Silti kunnat kaipaavat lisää tukea ja joustavuutta opetusmallien kehittämiseksi, Sjöström lisää tiedotteen mukaan.
Kymmenen pilottialuetta
- Verkostoperuskoulu-hankkeeseen osallistui kymmenen pilottialuetta, jotka koostuivat yhteensä 39 kunnasta eri puolilta Suomea, sekä Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
- Pilottialueet olivat Päijät-Häme, Riihimäen seutu, Pirkanmaa-Satakunta, Kielisaareke-kunnat, Tuusula, Lappi, Tunturi-Lappi, SavoGrow, Varsinais-Suomi ja Etelä-Savo.
- Hankkeen aikana järjestettiin useita seminaareja, työpajoja ja kokouksia, joissa pilottialueet jakoivat kokemuksiaan ja kehittivät yhteistyömuotoja.
Lue myös: