Aurinkoinen elokuu herättää aina keksustelun koulujen lomien siirtämisestä. Kuvassa Saunalahden koulu Espoossa. (Kuva: Andreas Meichsner)

Lukiolaisten liitto haluaa siirtää kesälomia myöhemmiksi. Liitto haluaa myös, että kauniit säät käyteään hyödyksi kouylutyössä.

Lukiolaiset haluavat siirtää kesälomia eteenpäin. Lukiolaisten liiton kannanotossa huomautetaan, että syyslukukauden aloittamisessa on kunnittain yli viikon eroja.

Liito viittaa Joensuun kaupungin päätökseen selvittää kesälomien siirtämistä eteenpäin, ja asettuu kannattamaan ajatusta.

Lukiolaisten liitto kiittää Joensuuta siitä, että kaupunki on kuullut opiskelijoitten ja vanhempien mielipidettä asiassa ja ryhtynyt toimiin.

Keskustelu kesäloman ajankohdista vauhdittuu erityisesti silloin kun alkukesä on ollut kylmä tai sateinen, mutta elokuussa näyttää aurinkoisemmalta ja lämpimämmältä.

Erot ja epätietoisuus myös ongelmana

Nykykäytännössä ongelmaksi koetaan paitsi lomien mahdollinen epäedullinen sijoittuminen, myös erot ja ennakoimattomuus, kun lomat määritellään kunnittain vuosittain.

Erot loma-ajankohdissa vaikeuttavat joissakin tapauksessa perheitten loma- ja muiden suunnitelmien tekemistä.

Eroja on myös syyslomien pituudessa sekä joululomissa. Yksittäisiä vapaapäiviä ja koulunkäyntiä joinakin lauantaipäivinä käytetään useissa kunnissa.

Lukiolaisten liitto muistuttaa, että vielä 1960-luvulla koulutyö alkoi syyskuun alussa. Kesälomia lyhennettiin 1970-luvun alussa, kun koulutyö muuttui viisipäiväiseksi eli lauantaista tuli vapaapäivä.

Aurinkoinen sää hyödynnettävä opetuksessa

Lukiolaisten liiton mukaan hyvät säät pitäisi huomioida nykyistä paremmin myös luokkahuoneissa.

– Opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulutuksen järjestäjän tavoitteena on oltava monipuoliset opiskeluympäristöt, jotka rikastuttavat opiskeluun liittyviä kokemuksia ja edistävät opiskelumotivaatiota, liitto vaatii kannanotossaan

– Tunkkainen luokkahuone loppukesän helteillä on varmasti vihoviimeinen paikka synnyttää opiskelumotivaatiota. Ehdottomasti pitäisi nykyistä enemmän hyödyntää eri oppiaineiden opetuksessa oppilaitoksen ympäristöä, oli sitten rakennettua tai luontoa, Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Pietu Heiskanen toivoo.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*