Museoiden pääsylipputulot kasvaneet 71 prosenttia Museokortin käyttöönoton jälkeen
Kuva: Ville Miettinen
Museoiden pääsylipputulot ovat kasvaneet 71 prosenttia ja museokäynnit 32 prosenttia sen jälkeen, kun Museokortti otettiin käyttöön vuonna 2015, Museovirasto tiedottaa. Museokortti on 12 kuukautta voimassa oleva pääsylippu 300 museoon. Kortin voi ostaa museosta tai verkosta 69 eurolla.
Museoviraston tilastotietojen mukaan museoiden pääsylipputulot vuonna 2018 olivat 23,8 miljoonaa euroa. Kasvua edellisestä vuodesta on 2,1 miljoonaa euroa — lähes 10 prosenttia.
– Kasvu oli merkittävää, etenkin kun otetaan huomioon, että viime vuonna museoiden näyttelytoiminnan menot vähenivät 1,5 miljoonaa euroa, Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä sanoo tiedotteessa.
Näyttelyjen määrä on vähentynyt, sillä viime vuonna museot järjestämät noin tuhat näyttelyä on 70 näyttelyä vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Museoalan ansaintalogiikka muuttunut
Museoviraston mukaan museoiden pääsymaksutulot ovat kasvaneet koko 2010-luvun, mutta merkittävä kasvu on alkanut vuodesta 2015 Museokortti-järjestelmän käyttöönoton jälkeen. Vuonna 2014 pääsylipputulot olivat 13,9 miljoonaa, viime vuonna 23,8 miljoonaa euroa.
– Näyttää ilmeiseltä, ettei Museokortti ainakaan ole romauttanut museoiden pääsylipputuloja. Tälläisiäkin pelkoja käynnistysvaiheessa esiintyi, toteaa Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen.
Museoviraston mukaan Museokortti ei ole pysäyttänyt myöskään yksittäisten pääsylippujen myyntiä, vaan niistä saadut pääsymaksutulot ovat jatkaneet kasvua samalla trendiviivalla koko 2010-luvun ajan.
Museokortin myyntitulot palautetaan museoille kävijämäärien perusteella ja osuus tuloista käytetään museoiden yhteismarkkinointiin sekä järjestelmän ylläpito- ja kehityskuluihin. Korttijärjestelmän perustamiseen ei ole käytetty julkista rahaa.
Museoissa käyminen muuttunut
Museoviraston mukaan Museokortti on muuttanut museoiden käyttökulttuuria: kynnys poiketa museoon on madaltunut, piipahtamiset lisääntyneet.
Kun aiemmin 2000-luvulla museoissa vierailtiin keskimäärin noin 5 miljoonaa kertaa vuodessa, vuonna 2016 vierailuja oli 6,6 miljoonaa a vuonna 2018 jo 7,1 miljoonaa.
Myös aiemmin museoista kiinnostumattomat henkilöt ovat ryhtyneet museopalvelujen aktiivikäyttäjiksi.
– Ennustetta korttien myyntipotentiaalista on haastava laatia, koska museoiden käyttökulttuuri on murroksessa ja yhä uudet ihmisryhmät löytävät upeat sisällöt, Honkanen toteaa,