Mynämäessä suunnistettiin viikonvaihteessa 73. Jukolan viesti ja 44. Venlojen viesti. Ensi vuonna kisataan Porvoossa. Kuva Venlojen viestin lähdöstä. (Kuva: Markku Brummer)

Mynämäen kunnanjohtajalla Seija Österbergillä on takanaan niukkauninen viikonloppu. Hän vietti viikonvaihteen tiiviisti Mynämäessä juostun Jukolan viestin, Lukkari-Jukolan, parissa.

– Kaikki tuntuu menneen oikein hyvin. Ainoa harmi oli aika ajoin piiskaavana käynyt sade, mutta eipä sekään suunnistajia paljon haitannut, Österberg sanoo.

Jukolan viestin konseptin haltija on Kaukametsäläiset ry. Mynämäen viestin järjestivät Mynämäen Suunnistajat -52 sekä Liedon Parma, joiden kanssa kunta tehnyt tiivistä yhteistyötä kahdeksan vuoden ajan, eli sitä lähtien, kun kisa Mynämäkeen myönnettiin.

– Kunta on ollut monin tavoin mukana, mutta ennen kaikkea tämä on ollut kaikkien kuntalaisten yhteinen juttu. Tapahtuma on valtava iso, kun kunnassa on alle 8000 asukasta. Ja vieläpä kun tapahtuman keskipiste oli melkein kunnan keskustassa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Päällimmäisenä on viikonloppuna välittynyt valtavan hyvä fiilis, joka kilpailijoiden ja katsojien keskuudessa vallitsi. Meillä oli kisapaikalla kunnan esittelypiste, ja sielläkin kohtasimme erittäin hyväntuulisia ihmisiä, Österberg kertoo.

Taloudellisen yhteenvedon aika on myöhemmin.

– Huomiselle olemme sopineet kunnan henkilökunnan oman palautepalaverin. Sitten teemme kunnan keskustassa toimiville yrittäjille kyselyn tapahtuman vaikutuksista toimintaan. Silmämääräisesti voi tietysti sanoa, että kunnassa oli paljon väkeä jo pitkin viikkoa. Nämä olivat kuin isot festarit, alueelle tultiin ja siellä viihdyttiin.

Kunta ei joutunut erikseen kovin paljon satsaaman suunnistustapahtuman infraan, sillä kisakeskuksena toimineeseen urheilukeskukseen on panostettu jo muutenkin muun muassa siksi, että paikkakunnan seura Vesattaret pelaa pesäpalloa korkealla tasolla – nyt Ykköspesistä ja aiemmin se on pelannut myös Superpesistä.

– Kunnan henkilökuntaamme tapahtuma tietysti työllisti. Mutta sen voi lukea osaksi kuntamarkkinointiamme, jota teemme muutenkin. Kaiken kaikkiaan minulla on nyt se tunne, että tämä oli kunnalle erittäin kannattava ponnistus. Mutta kuten sanoin, tarkemman analyysin paikka on vähän myöhemmin, Österberg sanoo.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*