Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n mielestä oppilaiden omat älypuhelimet ja muut älylaitteet pitää ottaa käyttöön tukemaan opiskelua.

– Omien laitteiden käyttö edistäisi oppimista ja tiedonhankintaa. Se olisi myös taloudellisesti järkevää, puheenjohtaja Olli Luukkainen perustelee puhuessaan Pedagogisten opettajajärjestöjen edustajistolle Helsingissä.

Luukkainen muistuttaa, että perusopetuksessa tavoiteltava digiloikka edellyttää opetuksen järjestäjiltä joka tapauksessa mittavia panostuksia opettajien koulutukseen, oppimateriaaleihin, verkkoympäristöihin sekä ohjelmistoihin ja laitteistoihin.

– Valtion kärkihankeraha ei missään tapauksessa riitä siihen, että maan peruskoululaisille hankittaisiin omat laitteet, eikä se olisi järkevääkään. Useimmat perheet hankkivat laitteet nuorille joka tapauksessa. Niitä halutaan käyttää mahdollisimman henkilökohtaisina, joten on luontevaa tukeutua oppilaiden omiin välineisiin, Luukkainen arvioi.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



OAJ muistuttaa, että asiaa tarkastelleen oikeuskanslerin mielestä opetussuunnitelman perusteiden linjaus on riittävä. Sen mukaan oppilaan omia tietoteknisiä laitteita voidaan käyttää oppimisen tukena huoltajien kanssa sovittavalla tavalla, kun varmistetaan, että kaikilla oppilailla on mahdollisuus tieto- ja viestintäteknologian käyttöön.

– Omien välineiden vapaaehtoinen käyttö ei näin ole ristiriidassa perusopetuksen maksuttomuuden kanssa. Sen sijaan lukion oppimateriaalit ja -välineet eivät ole maksuttomia. Lukiossa voidaan huoltajat velvoittaa hankkimaan opiskelijalle tarpeelliset opiskeluvälineet, kuten OAJ on esittänyt, Luukkainen tähdentää.

Luukkaisen mukaan kouluille tulisikin laatia pikimmiten ohjeet siitä, mistä asioista huoltajien kanssa on sovittava, kun otetaan opiskelukäyttöön omia välineitä.

– On sovittava esimerkiksi siitä, kenen on vastuu, jos laite opiskelutilanteessa rikkoutuu.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*