OAJ varoittaa norminpurussa piilevästä riskistä
Hyödyllistä normien purkamista on erilaisten kirjaamisvelvoitteiden ja oppimisen tuen asiakirjojen vähentäminen. Se keventää opetusalan ammattilaisten työkuormaa, ja mahdollistaa keskittymisen olennaiseen, eli opettamiseen ja ohjaamiseen, OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen sanoo. Kuva: Riikka Hurri
Opetusalan ammattijärjestö OAJ muistuttaa koulujen alkamisen kynnyksellä, että hallitusohjelmaan sisältyvä norminpurku ei saa olla sumuverho opetuksen laatutason laskemiselle tai koulutusleikkauksille.
– Hallitus päätti kevään kehysriihessä kuntia koskevasta sadan miljoonan euron säästöstä jo vuodelle 2025 ilman uskottavaa laskelmaa siitä, kuinka säästö todellisuudessa syntyy. Vaarana on, että norminpurku muuttuu silkaksi koulutusleikkaukseksi, mikä vesittäisi hyvät oppimisen tuen tavoitteet, OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja NIna Lahtinen sanoo tiedotteessa.
OAJ pitää hyvänä sitä, että hallitus on lisäämässä sata miljoonaa euroa perusopetuksen oppimisen tukeen, ja samaan aikaan lainsäädäntöä ollaan uudistamassa niin, että hallinnollisista oppimisen tuen portaista siirrytään konkreettisiin ja oppilaskohtaisiin tukitoimiin.
– Tämä on juuri oikea suunta. Entistä useampi oppilas saa tarvitsemaansa tukea niin, ettei se jää vain hallinnolliseksi päätökseksi. Toisaalta myös opetushenkilöstön hallinnollinen taakka kevenee, mikä on erittäin tervetullutta, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto sanoo.
Lakiesitysluonnoksen mukaan yhden opettajan opettamassa ryhmässä voisi olla enintään viisi oppilasta, jotka saavat erityisopettajan erityisopetusta oppilaskohtaisena tukitoimena.
OAJ:n keväällä tekemän jäsenkyselyn mukaan opettajien isoimmissa ryhmissä on ollut keskimäärin noin seitsemän erityisopettajan tukea tarvitsevaa oppilasta.
– Se on liikaa oppilaiden tarpeisiin nähden ja lisää myös koko luokan rauhattomuutta, OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen korostaa.
OAJ muistuttaa, että selkeät ja täsmälliset normit ovat keskeisiä oppilaan oikeuksien toteutumisen ja alueellisen yhdenvertaisuuden kannalta.
Normitalkoita tavoitellaan samalla, kun kuntien tilanteet eriytyvät ja oppilasmäärät ovat kääntymässä laskuun.
– Nyt olemme monellakin tapaa tienhaarassa. Puretaanko normeja niin, että kasvatuksen ja koulutuksen laatu vaihtelee jokaisessa kunnassa vai varmistammeko minimilaatutasolla, että jokaisessa kunnassa etsitään ratkaisut laadukkaan kasvatuksen ja koulutuksen järjestämiseen? OAJ kannattaa jälkimmäistä, Nina Lahtinen sanoo.