Perusopetuksen valvonta on Suomessa lähinnä opetuksen järjestäjän vastuulla. Kuva: Seppo Haavisto

Perusopetuksen nykyinen valvontajärjestelmä heikentää erityisesti heikossa asemassa olevien lasten oikeuksia, selviää Vaasan yliopiston tuoreesta tutkimuksesta. 

Suomessa viranomaiset eivät systemaattisesti valvo peruskouluja, vaan valvonta on pitkälti opetuksen järjestäjän vastuulla. Sitä täydentää laillisuusvalvonta, joka käynnistyy yleensä, kun huoltaja tekee kantelun viranomaisten toiminnasta tai päätöksenteosta.  

Tutkimuksen mukaan opetuksen omavalvonta ja kunnille runsaasti harkintavaltaa jättävä sääntely ovat johtaneet siihen, että oppilaiden oikeudet toteutuvat vaihtelevasti. Esimerkiksi kiusaamiseen puuttuminen ja erityisen tuen saaminen vaihtelevat kunnittain. 

Ratkaisuksi tutkijat ehdottavat riskiperusteista valvontaa. Sen pohjaksi hankittaisiin tietoa muun muassa huoltajilta, oppilailta ja koulun henkilökunnalta sekä viranomaisarvioinneista, ja valvonta kohdennettaisiin sinne, missä epäkohtia ilmenee. 

Tutkimus Pukki kaalimaan vartijana – kuka valvoo peruskouluja? on ilmestynyt osana Kunnallisalan kehittämissäätiön Tutkimusjulkaisut-sarjaa. Säätiö on myös rahoittanut tutkimusta.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä