Puheet pervoilusta kouluissa ovat asiattomia, arvioivat opettajaksi opiskelevat – "Opetussisällöistä levitetään kuntavaalikampanjoissa väärää tietoa"

Opettajaksi opiskelevien puheenjohtaja Mira Laurinantti kehottaa keskittymään oikeisiin kehittämisen paikkoihin. Esimerkiksi opettajarekisteri olisi hyvä ottaa vihdoinkin käyttöön. Kuva: Samu Toivonen
Suomen opettajaksi opiskelevien liitto SOOL ry ei hyväksy sitä, että opetusalasta levitetään väärää tietoa.
Puheet pervoilusta ovat väärän tiedon levittämistä, SOOL tiedotti.
Edunvalvontajärjestön tiedotetta edelsi valtiovarainministeri Rikka Purran (ps.) antamat esimerkit pervoilusta Ilta-Sanomien vaalitentissä tiistaina.
Purra otti asiaan kantaa, kun häneltä kysyttiin IS:n tentissä perussuomalaisten vaaliohjelmasta, jossa pervoilu mainitaan irrallisena heittona kouluja koskevassa osiossa.
Esimerkiksi Iltalehti uutisoi, että tätä pervoilu on Purran mukaan:
– Se on esimerkiksi sitä, että alaikäisille annetaan tehtäviä, joissa heidän pitää luokkatoveristaan kirjoittaa seksuaalifantasia. Se on esimerkiksi sitä, että alakoululaisille annetaan ohjeita minkäänlaisiin seksuaalisiin akteihin hyvin graafisella kuvastolla esimerkiksi tai yksityiskohtaisilla ohjeilla.
Keskitytään opettajarekisteriin
SOOLin tiedotteessa ei viitattu suoraan Purran puheisiin tai perussuomalaisten ohjelmaan, mutta näissä yhteyksissä julkisuudessa esiin nousseista aiheista järjestö halusi tiedottaa.
– Opettajaksi opiskelevat eivät hyväksy sitä, että opetussisällöistä levitetään kuntavaalikampanjoissa väärää tietoa.
Opettajaksi opiskelevien puheenjohtaja Mira Laurinantti kehottaa keskittymään oikeisiin kehittämisen paikkoihin, kuten ryhmäkokoihin, kelpoisiin opettajiin sekä työhyvinvointiin.
– Opettajaksi opiskelevat ovat huolissaan puheesta tulevaisuuden ammattiamme kohtaan.
Opettajan työ perustuu hänen mukaansa opetussuunnitelmaan, jota ammattitaitoiset opettajat toteuttavat päivittäin.
– Vihjailu siitä, että opettajat toimisivat työssään mitenkään muuten, on alentavaa ja opettajan työtä väheksyvää.
Korkeasti koulutetut opettajamme luovat joka päivä uutta osaamista ja ovat avaintekijöitä osaamisen ja tulevaisuuden suhteen.
– Toivomme osaamisemme ja merkityksemme tunnistamista ja luottamusta tekemiimme opintoihin ja työhön, Laurinantti lisää tiedotteen mukaan.
– Mikäli valtiomme ja kuntiemme johto aidosti haluaa kehittää oppimista ja koulutusta, tulee päätöksenteko kohdistaa oikeisiin kehittämisen paikkoihin.
Yhtenä kehittämisen paikkana olisi SOOLin mukaan myös opettajarekisterin käyttöönotto.
Opetus- ja kasvatuskentällä toimii henkilöitä, joilta puuttuu kelpoisuus ja opettajarekisterissä tämäkin tieto näkyisi.
Rekisterin avulla saataisiin tietoa, paljonko kelpoisia opettajia puuttuu eri puolilla Suomea, SOOL on huomauttanut jo vuosien ajan.
Lue myös: