Kyläkoulujen pelastuspaketin koonnut työryhmä haluaa lisätä lasten osallisuutta päätöksenteossa ja lapsivaikutusten arvioinnin aitoa huomioimista kouluverkkopäätöksiä tehtäessä. Kuva: Seppo Haavisto

Suomen Kylät ry vaatii uhkasakon asettamista kunnille, jos koulumatkaan käytettävä aika venyy kohtuuttoman pitkäksi.

–Miksi aikuisten hammashoidon jonotusajoista asetetaan sakko kunnalle, mutta samaa käytäntöä ei hyödynnetä, kun kunnat rikkovat lasten oikeutta inhimilliseen koulumatkaan, kysyy Suomen Kylät ry:n toiminnanjohtaja Aleksi Koivisto tiedotteessa.

EU:n epävirallisen suosituksen mukaan alakoululaiselta saa kulua koulumatkaan enintään 1,5 tuntia ja yläkoululaiselta 2,5 tuntia.

Yli puolet Suomen peruskouluista on lakkautettu viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana. Lakkautukset ovat kohdistuneet erityisesti maaseudun lähikouluverkkoon.

Suomen Kylät ry on asettanut moniammatillisen työryhmän kyläkoulujen pelastamiseksi ja kehittämiseksi. Se julkaisi keskiviikkona kuusikohtaisen Kyläkoulujen pelastuspaketin.

Työryhmä vaatii valtiolta esimerkiksi kymmenen miljoonan euron lähikoululisää maaseudun koulujen saavutettavuuden tueksi ja lasten sivistyksellisten oikeuksien toteuttamiseksi.

–Haluamme herättää keskustelua siitä, millä tavoin viimeisen 30 vuoden aikana on turvattu maaseutulasten yhdenvertaiset sivistykselliset perusoikeudet, kuten oikeus lähikouluun.

Tutkimus säästöistä tarpeen

Pitkien koulumatkojen mielekkyyden lisäksi kyläkoulujen pelastuspaketin laatinut työryhmä kyseenalaistaa yleisimmät koulujen lakkauttamisen perusteena käytetyt syyt.

Työryhmän mukaan vain noin kolmannes lakkautuksista on perusteltavissa lasten määrän vähenemisellä, ja lakkautuksista huolimatta perusopetuksen kulut ovat maassamme nousseet.

Suomessa ei ole tilastollisin menetelmin tutkittu, onko koulujen lakkautuksista koitunut todellisia säästöjä kuntatalouteen, työryhmä huomauttaa ja vaatii selvitystä asiasta.

–Tavoitteena ei ole vain ylläpitää nykyistä toimintaa, vaan kehittää maaseutu- ja kyläkoulujen toimintaa ja tilojen käyttöä, lisätä innovatiivisuutta sekä vahvistaa yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia.

Näin ollen työryhmä nostaa esiin kyläkoulujen yhdysluokkapedagogiikan, joka tutkitusti vahvistaa esimerkiksi lasten sosiaalisia taitoja.

Lisäksi pelastuspaketissa korostetaan kyläkoulujen ketteryyttä uusien innovaatioiden kehittämisessä sekä kyläkoulujen merkitystä alueen yhteisöllisyydelle.

Paketissa esitetään myös päiväkoti- ja kouluverkon tarkastelemista yli kuntarajojen sekä kuntayhteistyön tiivistämistä. Yksi esimerkki tästä on Kuntaliiton verkostoperuskoulukokeilu.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä