Professori Teivo Teivainen. (Kuva: Kunta.tv)

Suomalaiset koulut voisivat opettaa demokratiaan kuuluvaa osallistamista ja vaikuttamista huomattavasti nykyistä runsaammin,  sanoo maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen Helsingin yliopistosta.

– Yksi isoimmista demokratiaongelmista Suomessa on, että koulut, vaikka ne olisivat kuinka hyviä matematiikan ja muiden taitojen opettamisessa, eivät tutkimusten mukaan osaa kasvattaa yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja yhteiskunnallisen osallistumisen kulttuuriin, Teivainen sanoo Kunta.tv:n haastattelussa.

– Jos meillä olisi aiempaa enemmän kansalaisuuden toteuttamiseen väyliä joissa päästään osallistumaan vaikka budjettikysymyksiin, ehkä se säteilisi myös kasvatukseen, siihen että osa kasvatusta on myös valmiuksien saaminen vaikkapa budjetin suunnitteluun.

Teivainen on perehtynyt osallistamiseen mm. Brasiliassa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Ilokseni olen huomannut että monissa Suomen kunnissa on alettu keskustella aiempaa enemmän osallistavasta budjetoinnista.

– Suomessa on havahduttu siihen, että demokratiakysymyksessä on asioita joita voimme oppia muualta.

Teivo Teivainen Kunta.tv:n haastattelussa:

 

Lue myös:

Helsinki vakinaistaa nuorisotoimen osallistavan budjetoinnin

Nuva ry:n Jesse Kosonen: Vaikuttamisen käsitettä problematisoidaan suotta

Puoluesihteerit: Puolueiden on uusiuduttava

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*