Väitöstutkija haluaa painottaa kuuntelutaitoja kouluopetuksessa.

Hyvät kuuntelijat ovat tulevaisuuden menestyjiä, ja siksi kuunteluopetus pitäisi ottaa entistä tiiviimmäksi osaksi perusopetuksen opetussuunnitelmaa, sanoo Tampereen yliopiston normaalikoulun musiikin lehtori, Olli-Taavetti Kankkunen.

Kankkunen käsittelee kuuntelutaitojen merkitystä väitöstutkimuksessaan.

– Olemme yhteisöeläjiä. Olipa toisen kohtaaminen keskustelua, musisointia tai muuta vuorovaikutusta, toisen kuuntelulla on siinä ihan ratkaiseva rooli, Kankkunen sanoo.

Kankkusen tutkimuksessa kuuntelutaidoilla tarkoitetaan puheen, musiikin ja ympäristön äänten tarkkailua ja tutkimista.

– Tarkkaillaan ja tutkitaan ympäristöä ja sitä, miten se vaikuttaa omaan identiteettiin. Kun kerran havahtuu kuuntelemaan ympäristöä, se on valtava rikkaus. Sama paikka voi kuulostaa eri vuorokauden aikana aivan erilaiselta, Kankkunen sanoo.

Tähän asti koulussa annettu kuuntelukasvatus on koskenut lähinnä musiikin opetusta. Musiikintunneilla muiden kuunteleminen on välttämätöntä, sillä muuten musiikin tuottamisesta ei tule mitään.

Samaa periaatetta pitäisi Kankkusen mielestä soveltaa muussakin opetuksessa. Vuorovaikutustaidot on kirjattu opetussuunnitelmaan, mutta ne liittyvät äänen tuottamiseen ja esittämiseen. Tosin uudessa opetussuunnitelmassa äidinkielen ja vieraiden kielien kohdalla puhutaan myös kriittisestä ja arvioivasta kuuntelutaidosta.

– Väitteeni on, että ne jotka kuuntelevat, ovat niitä jotka menestyvät. Kuuntelutaidot parantavat neuvottelutaitoja. Hyvät kuuntelijat pystyvät jatkamaan neuvotteluita, vaikkei yhteistä lopputulosta olisi syntynytkään, Kankkunen sanoo.

– Esimerkiksi työmarkkinaneuvotteluissa on jo saavutus, jos sovitaan että keskustelu jatkuu, vaikkei yhteistä sopimusta vielä olisikaan saatu aikaan.

Kankkunen avaa omilla oppitunneillaan opiskelijoiden korvat äänille. Kuuloaistin kehittäminen parantaa koko havaintokykyä.

– Kuuntelukasvatuksessa on paljon erilaisia vaihtoehtoja. On tehty ääntenkeräilyjuttuja, joissa nauhoitetaan ääniä erilaisilla kriteereillä.

Kuuntelutaitoja voi harjoitella myös kuuntelukävelyillä. Se voi tarkoittaa ohjattua reittiä, jonka varrelta löytyy erilaisia ääniä. Havainnoista keskustellaan jälkikäteen.

Kankkusen mukaan kuuntelukävelylle voi mennä myös yksin.

– Silloin se on oma tutkimusretki.

Milka Valtanen
toimitus@kuntalehti.fi
0
JAKOA
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*