Opettajat mahdollistavat työssään tieteellisen ymmärryksen leviämisen laaja-alaisesti yhteiskunnassa. Kuva: Pixabay

Luonnon köyhtyminen haastaa ihmiskunnan tulevaisuutta. Lajien ja luonnon ekosysteemien lisäksi uhan alla ovat myös yhteiskuntamme hyvinvointi, talous, terveys ja turvallisuus.

Kehityskulun pysäyttäminen on edelleen mahdollista, mutta se vaatii onnistuakseen järjestelmätason muutosta yhteiskunnan asenteissa, arvoissa ja toimintatavoissa.

Lisäksi Turun yliopisto tiedottaa, että luonnon köyhtyminen on noussut ilmastonmuutoksen rinnalle maailmanlaajuiseksi haasteeksi.

Sen pysäyttäminen tarvitsee onnistuakseen biodiversiteetti- ja ympäristötietoisuuden vahvistamista yhteiskunnassa.

Turun yliopiston tutkijat selvittivät uudessa tutkimuksessa opintonsa aloittavien luokanopettajaopiskelijoiden luonnon köyhtymiseen liittyvää tiedelukutaitoa.

Tutkimuksessa opintonsa aloittavia luokanopettajaopiskelijoita pyydettiin kirjoittamaan erilaisten verkkotekstien pohjalta synteesi, jota he voisivat käyttää oppitunneillaan luokassa.

Opiskelijoille annetut viitteet sisälsivät oikeiden lähteiden lisäksi myös valelähteitä ja väärää tietoa.

– Oli yllättävää, kuinka vaikeaa opiskelijoille oli yhdistellä relevantteja tekstejä keskenään ja välttää valelähteitä, kertoo tutkimusta koordinoinut Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen erikoistutkija Mirva Heikkilä.

– Tutkittavat opiskelijat olivat kuitenkin aivan opintojensa alussa, joten viisivuotisen tutkinnon aikana voidaan vaikuttaa heidän tiedelukutaitonsa kehittymiseen, Heikkilä jatkaa tiedotteen mukaan.

Kasvatustieteen professori Mirjamaija Mikkilä-Erdmann arvioi, että tutkimuksen tulokset kannustavat yliopistoja kehittämään myös opettajankoulutusta suuntaan, joka tukee opettajaopiskelijoiden tiedelukutaitoa.

– Siis käsitteellistä oppimista, tutkivaa lukemista, luotettavien lähteiden tunnistamista ja moneen lähteeseen pohjautuvaa kirjoittamista, Mikkilä-Erdmann lisää.

Väärä tieto haasteena

Yliopiston tiedotteen mukaan koulujen opettajilla on tärkeä rooli luonnon köyhtymisen pysäyttämiseksi tarvittavan tietopohjan vahvistamisessa.

Työ on vaativaa, sillä opettajat joutuvat suodattamaan uutta tietoa oppitunneille alati kasvavasta tietotulvasta. Opettajia haastaa myös väärä tieto, jota levitetään nykyisin yhä tehokkaammin.

Tiedotteessa kerrotaan myös, että Turun yliopistolla on muiden monitieteisten korkeakoulujen rinnalla hyvät mahdollisuudet edistää luonnon monimuotoisuuteen ja ympäristöön liittyvää tiedelukutaitoa.

Yliopistossa toimii tällä hetkellä monia tutkimusryhmiä, jotka yhdistävät monipuolisesti eri tieteenalojen näkökulmia.

Esimerkiksi Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittama FINSCI-konsortio tutkii, miten suomalaisten suhdetta tieteelliseen tietoon voidaan vahvistaa ja miten suomalaisten tiedepääomaa voidaan kasvattaa.

STN:n rahoittama BIODIFUL-konsortio tutkii puolestaan luonnon monimuotoisuutta kunnioittavaa johtajuutta ja sen syntyä liiketoiminnassa, yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja arkisessa elämässä. Molemmat hankkeet ovat nyt valmistuneen tutkimuksen taustalla.

– Luonnon köyhtymistä on tutkittu perinteisesti erityisesti luonnontieteiden alalla. Nykyisin siihen liittyvä tutkimus kehittyy nopeasti ihmis- ja luonnontieteiden näkökulmia yhdistelevään suuntaan. Se mahdollistaa tämänkaltaiset tutkimukset, jotka tuottavat uudenlaista ymmärrystä luonnon köyhtymisen pysäyttämiseksi, sanoo Turun yliopiston biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari E. Sääksjärvi.

Lisäksi tiedotteessa kerrotaan, että uusi tutkimus on vapaasti luettavissa Environmental Education Research -sarjan sivuilla.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*