Välituntien puhelinkielto ei saa kannatusta kuudesluokkalaisilta – vastustus on suurinta Helsingissä ja Länsi-Suomessa

Puhelinta saa jatkossakin käyttää koulussa terveydellisistä syistä sekä oppimisen apuvälineenä opettajan luvalla. Kuva: Pixabay
Julkaistu Muokattu

Kaksi kolmasosaa kuudesluokkalaisista pitää älypuhelimen käyttökieltoa välitunnilla melko tai erittäin huonona asiana.

Elokuun alussa voimaan tullut laki kieltää oppilaita käyttämästä mobiililaitteita oppitunneilla, Kansallisen audiovisuaalisen instituutti KAVI tiedottaa.

Muutos mahdollistaa laitteiden käytön rajoittamisen tai kieltämisen myös muuna kouluaikana, esimerkiksi ruokatauoilla, välitunneilla sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan aikana.

Puhelinta saa käyttää terveydellisistä syistä sekä oppimisen apuvälineenä opettajan luvalla.

KAVIn ja Verianin viime keväänä toteuttaman tutkimuksen mukaan 62 prosenttia kuudesluokkalaisista suhtautuu puhelinkieltoon välitunneilla kielteisesti.

Jyrkimmin puhelinkieltoa vastustettiin Länsi-Suomessa (73 prosenttia) sekä Helsingin ja Uudenmaan alueella (65 prosenttia), KAVI tiedottaa.

Etelä-, Pohjois- ja Itä-Suomen alueilla noin joka toinen kuudesluokkalainen (52–53 prosenttia) vastusti kieltoa.

– Kuudesluokkalaisten näkemykset älypuhelimen käytön rajoituksista ovat selkeitä ja herätteleviä, analysoi KAVIn apulaisjohtaja Leo Pekkala.

– On tärkeää pohtia, millaisia vaihtoehtoisia ja mielekkäitä toimintamuotoja koulut voisivat tarjota tukemaan oppilaiden hyvinvointia ja vuorovaikutusta ilman digilaitteita, Pekkala jatkaa tiedotteen mukaan.

Vanhempien puhelimenkäyttö on sopivaa

KAVI kysyi kuudesluokkalaisilta myös heidän näkemyksiään vanhempien ja huoltajien älypuhelimen käytöstä. Kolme neljästä kuudesluokkalaisesta (75 prosenttia) pitää aikuisten puhelimenkäyttöä määrällisesti sopivana.

Etelä-Suomen alueella noin neljä viidestä kuudesluokkalaisesta oli tätä mieltä. Vain seitsemän prosenttia kuudesluokkalaisista ajattelee, että vanhempien tai huoltajien älypuhelimen käyttö on liiallista. Tytöt (11 prosenttia) kokevat vanhempien puhelimenkäytön liiallisena useammin kuin pojat (kaksi prosenttia).

– On tärkeää tunnistaa, millaista esimerkkiä aikuisten oma puhelimenkäyttö antaa lapsille, KAVIn erityisasiantuntija Outi Laiti muistuttaa.

– Lasten ja nuorten suhtautumiseen teknologian käyttöön vaikuttaa merkittävästi se, millaisia digikäytänteitä he näkevät ympärillään kotona ja koulussa, Laiti lisää tiedotteen mukaan.

Lue myös:

Powered by Labrador CMS