Kännykän käytön ongelmallisuutta kouluissa on nostettu esiin julkisuudessa useissa eri yhteyksissä ja usein pohditaan aiheen yhteyttä heikentyneisiin oppimistuloksiin. Kuva: Pixabay

FM Leea Lakka väittelee perjantaina Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa aiheesta Takarivin tekstikäytänteet. Kännykän käyttö on yleistä, mutta sen voisi kuvitella olevan erityisen yleistä juuri takarivin oppilaiden keskuudessa, jopa koulutunnin aikana.

Väitöskirjassa Lakka kertoo kuitenkin, että tässä tutkimuksessa takariviä määrittää ennen kaikkea kolme seikkaa, jotka ovat koulun vastustaminen, toiminnan taloudellisuus ja heikko tai kohtalainen koulumenestys.

Takarivi vastustaa koulunkäyntiä ainakin jonkin verran.

Lakan tutkimus ei keskity kännyköihin, vaan Takarivin tekstikäytänteet tuo esille laajan kuvan ongelmien taustoista. Lakka kertoo yliopiston tiedotteen mukaan, että luku- ja kirjoitustaidon heikkous ei johdu vain innostuksen puutteesta tai esimerkiksi lukihäiriöstä.

Sen sijaan esimerkiksi eriytymiskehitys perheiden ja alueiden välillä näyttää vaikuttavan merkittävästi oppilaan luku- ja kirjoitustaitoon.

Julkisuudessa on ollut laajemminkin esillä, miten joidenkin opettajien mukaan kännyköiden käyttö on osin jopa hallitsematonta aikuisten näkökulmasta. Kouluilla on erilaisia tapoja suhtautua oppilaiden kännyköiden käyttöön koulutunnin aikana.

Jatkamme aiheesta uutisointia Kuntalehdessä, ja haluamme kuulla lukijoiden mielipiteitä aiheesta.

Vastaa alla olevaan kyselyymme siitä, että saako älypuhelinta mielestäsi käyttää koulutunnilla?

Voit perustella vastauksesi anonyymisti.

Saako älypuhelinta mielestäsi käyttää koulutunnilla(Pakollinen)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä