Oulun Liikekeskus ry:n toiminnanjohtaja Leena Vuotovesi. (Kuva: Vesa Ranta)

Kaupungit ovat tottuneet hyödyntämään erilaisia tutkimuksia ja selvityksiä kehitystyön tueksi. Keskusta-alueiden kehittämisessä hyödynnetään yleisesti muun muassa tietoa siitä, miten ihmiset käyttävät liikennevälineitä ja paljonko aikaa tai rahaa kaupunkilaiset keskustassa kuluttavat. Oulu haluaa poiketa perinteiseltä polulta.

– Näitä selvityksiä kannattaa välillä katsoa kriittisesti. Palveleeko tämä tutkimus juuri meidän kaupunkiamme? Miksi selvitämme tätä asiaa? Millainen on meidän kaupunkimme, huomauttaa Oulun Liikekeskus ry:n toiminnanjohtaja Leena Vuotovesi.

Vuotovesi johtaa Oulun kaupunkikeskustan kehitystä liike-elämän näkökulmasta. Hänen mukaansa Oulussa on tehty yritysmyönteistä ja keskustan kehittämiseen sitoutunutta politiikkaa, jossa niin yritykset kuin Vuotovesi työryhmineen sanoo tulleensa kuulluksi.

– Olemme mukana jo valmisteluissa, mikä kertoo hyvästä kaupunkikehityksen linjasta, hän mainitsee.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Kaupunki on tehnyt yritysmyönteisiä linjauksia, mikä tarkoittaa sitä, että täällä ymmärretään, että kasvavat yritykset ovat kaupungin kasvun ja talouden kivijalka.

Oulussa kaupunkikehitystä tukee muun muassa vastikään palkattu palvelumuotoilun ammattilainen. Tarkoituksena on tuoda perinteisten asiointiselvitysten lisäksi selvittää kaupunkilaisten unelmia ja arvoja ja kehittää näin ydinkeskustaa ihanteiden ja arjen yhdistelmäksi toimivaksi, mutta myös yllättäväksi yhdistelmäksi.

– Ei ole aina järkevää olla kiinnostunut vain siitä, millä liikennevälineellä kaupunkilaiset keskustaan tulevat tai paljonko rahaa kuluttavat, vaan siitä, mistä ihmiset unelmoivat ja toisaalta, mitkä asiat tekisivät heidän elämästään mahdollisimman mutkatonta ja miellyttävää, Vuotovesi mainitsee.

Reppu ja ripsivärit

Oulu on juuri käynnistänyt keskustan strategisen visioinnin. Työ lähtee vauhtiin syksyllä. Vuotoveden mukaan kyse on aidosti käytännöllisistä ja toteuttavissa visioista, ei pelkästään haavekuvista.

– Tai pelkästään sen pohtimisesta, missä sijaitsevat parkkipaikat, hän naurahtaa.

– Haluamme, että kaupungin keskustassa kaupunkilaiset voivat hoitaa asiansa helposti niin, että kun esimerkiksi saavut keskustaan ja joudut käymään apteekissa tai haet lapsia päiväkodista, voit muutamalla askeleella hoitaa samalla vaikka uuden koulurepun hankkimisen, napata ripsivärin ja palauttaa kirjastolainat.

Ja sitten keskustan pitää tarjota vielä jokin wau-efekti. Tätä Vuotovesi pitää tärkeänä.

– Kaupunkien keskustassa pitää olla jotakin sellaista, joka yllättää positiivisesti: taidegalleria matkan varrella tai ihana terassi kahville tai kuohuviinille. Jotakin erityistä.

Vaikka Vuotovesi puhuu paljon yrityksistä ja elämyksistä, hän korostaa, ettei tulevaisuuden vetovoimaisen kaupunkikeskustan kehittämisessä ole kyse kuluttamisesta tai siitä, että pitäisi koko ajan ostaa jotakin uutta. Tapahtumat, kokoontuminen yhteen ja samojen arvojen jakaminen ovat hänestä tärkeitä ja luovat osaltaan kaupunkikeskustaa. Vuotovesi ihailee muun muassa Parisiin ja muiden eurooppalaisten suurkaupunkien ilmapiiriä, jossa voit pysähtyä ja kokoontua, ihastella ja innostua rennosti, vaihtaa kuulumisia ja juoda kahvia.

– Ihmiset sen tunnelman tekevät, hän sanoo.

– On tarkkaan seurattava sitä, mitä ihmiset haluavat ja miksi. Esimerkiksi nyt trendikästä on vastuullisuus, kierrättäminen, vanhan korjaaminen ja kunnioittaminen. Muotiateljee, korjausompelimo ja second hand -putiikki voivat siis sijaita keskeisellä paikalla kaupungissa, eikä kyse ole mistään taantuma-ilmiöstä tai kirpputoreista, vaan uusista, kaupunkilaisten arvostamista virtauksista ja konsepteista.  

Syksyllä Oulu ottaa ison harppauksen kohti konkretiaa unelmien selvittämisessä ja yhdistää niin taiteen kuin tutkimuksen. Mukana unelmien keskustan kehittämisessä on muun muassa humanistiseen kaupunkitutkimukseen erikoistunut kulttuuriantropologi Tiina Suopajärvi Oulun yliopistosta.

– Tällainen paikallinen yhteistyö on tärkeä edellytys onnistuneelle unelmien keskusta-alueelle, Vuotovesi vinkkaa.

FAKTA

  • Kuka: Leena Vuotovesi
  • Mikä: Oulun Liikekeskus ry:n johtaja, työnään Oulun liikekeskustan kehittäminen yhteistyössä kaupungin kanssa.
  • Taustaa: Leena Vuotoveden kehittämistyö on aiemmin palkittu Euroopan parhaana yhteiskunnallisen toiminnan johtamisena. Hän on opiskellut Oulussa, Saksassa ja Namibiassa.

Leena Hirvonen, teksti

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*