Tulevaisuuden visio siitä, miltä voisivat näyttää joukkoliikennetunnelin pysäkit Rata-aukion alla Asemakeskuksen ja Areenan välissä. Kuva: Oulun kaupunkiympäristöpalvelut

Tapio Mainio, teksti

Oulun kaupunki kaavailee uutta noin 70 miljoonaa euroa maksavaa bussitunnelia rautatien ali, mikä mullistaisi koko keskustan liikenteen.

Sitä voisi verrata aikoinaan Tampereelle rakennettuun Paasikiventiehen, josta muodostui merkittävä sisäänajoreitti kaupungin keskustaan.

– Bussitunneli tulisi Oulussa tarpeeseen, sillä nykyisin kaupunkibussien kulku ahtaan eteläisen alikäytävän ali henkilöautojen seassa on hidasta ja ruuhkaista, sanoo Oulun kaupunkiympäristöjohtaja Marko Kilpeläinen.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Hän esitteli suunnitelmaa ensi kertaa julkisesti Oulun kaupunginjohtaja Ari Alatossavan mediatilaisuudessa maanantai-iltana.

– Aiheesta olisi hyvä käydä kansalaiskeskustelu ennen kuin suunnitelma viedään Oulun päättäjille, Kilpeläinen sanoo.

Liikenteen solmukohta

Etelästä pohjoiseen kulkeva rautatie jakaa Oulun keskustan hankalasti kahteen osaan. Radan ali pääsee tällä hetkellä autolla vain kahden alikäytävän ali, joiden etäisyys toisistaan on noin 500 metriä.

Lisäksi ahtaat radanalitukset on rakennettu 1960-luvulla, jolloin autojen määrä oli vähäinen verrattuna nykyiseen yli 200 000 asukkaan Oulun kaupunkiin.

Uusi bussitunneli tulisi näiden kahden alikäytävän puoliväliin, nykyisen rautatieaseman etelälaidalle Hallituskadun päähän.

– Bussikaistan jatkoa ei ole tarkemmin suunniteltu, mutta luonnollisesti bussit jatkaisivat Hallituskatua myöten länteen kohti keskustaa, Kilpeläinen kertoo.

– Jos hanke toteutuu, bussilla pääsisi keskustasta suoraan rakennettavaan matkakeskukseen, josta muodostuu julkisen liikenteen solmukohta, lisää kaupunginjohtaja Alatossava.

Uutta matkakeskusta on Oulussa odotettu vuosikymmenet.

Uuden matkakeskuksen rakentaminen alkaa kaupungin omalla rahalla ensi vuonna.

Rakentamisen toteuttaa kaupungin parkkiyhtiö Oulun Pysäköinti Oy, joka omistaa muun muassa kaupungin keskustan alla olevan suuren pysäköintilaitos Kivisydämen.

Terminaalin tontilta puretaan tämän vuoden aikana vanha 42-vuotias linja-autoasema.

– Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska hankkeelle ei saatu yksityistä toteuttajaa, Alatossava huomauttaa.

Terminaalirakennukseen tulee linja-autolaiturit, parkkirakennus kuuteen kerrokseen sekä onnikoiden odotustilat.

Terminaaliin tulee yhdeksän laituria, pysäköintilaitokseen 650 autopaikkaa ja huoltotunneli.

Alueelle on määrä rakentaa myös suuri kuusikerroksinen toimistotalo, johon tulee vuokralaiseksi Oulun elinkeinoyhtiö BusinessOulu. Sen rakentaa kaupungin vuokrataloyhtiö Sivakka-konserni.

Bussiterminaali on tulossa rakennuksen pohjakerrokseen. Sen päälle on määrä rakentaa suuri toimistotalo, johon tulee vuokralaiseksi Oulun elinkeinoyhtiö BusinessOulu.

Jalankulku radan ali tapahtuisi nykyistä kevyenliikenteen tunnelia myöten, joka sijaitsee louhittavan bussitunnelin vieressä. Pyöräilijöille tehtäisiin radan ali oma ja kapeampi tunneli, joka sijoitettaisiin nykyisen kävelytunnelin viereen.

Juttua muokattu 6.5. kello 8.46, lisätty tietoja mikä rakennus puretaan ja mitä kaikkea uuteen terminaalirakennukseen on tulossa. Lisätty kaupunginjohtajan kommentti siitä, miten hankkeelle ei saatu yksityistä toteuttajaa.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Matkakeskukseksi oli jo hyvä suunnitelma. Arkkitehtoonisesti edustava. Kaupunkikuvaa kohentavat tervatynnyrit. Ajan myötä aseman seutu on pilattu korkeilla rivissä tönöttävillä talohirviöillä. Alkuperäisen suunnitelman tervatynnyrit oli kutistettu pieniksi viimeksi näkemässäni luonnoksessa yhä uusien talorumilusten puristuksiin.

    Tässä artikkelissa odotustilat supistuvat tiloiksi jonkun toimistotalon alakertaan. Tervatynnyreistä ei puhuta mitään. Jos vielä linja-autopysäkit siirretään maan alle, kuka sinne illalla myöhään tai aamulla aikaisin uskaltaa mennä. Täysi fiasko. Vielä parkkitalo maan pinnalle. Slummi. Nyt ovat ansiokkaat kaupunkisuunnittelijat sysätty jokeen ja muut ovat asialla.

  2. Nykyinen maanpäällinen alue palvelee tarkoitustaan hyvin. Täällä pohjoisessa on tilaa. Joku on kuitenkin tyytymätön bussien meluun, vaikka ajaisivat maan alle/sieltä pois/melu alkaa töksähtävästi. Muutaman bussipysäkin voisi sen sijaan laittaa helikopterin varalaskupaikaksi. Käyttää niitä vain äärimmäisen äärellä .. bussit/kopteritkin. Keskusta-alueella ei oikein ole tilaa kopterille, eikä katot välttämättä kestä ellei niitä ole vahvistettu. Putinin vierailua varten jo valmiiksi!

  3. Hyvinhän nuo bussit luovii tuolla, ihan turha hanke tommonen tunneli. Pitäskö ensin kattoa, saahaanko sitä matkakeskustakaan rakennettua.

  4. Hyvältä kuulostaa tämä suunitelma! ? Nyt on ahdasta ja tunnelma,kuin haluttaisiin pitää kaupunki pienempänä. Tämä mahdollistaa sujuvamman liikkumisen kaupungissa ja mahdollistaa kaupungin kasvua.Hyvä Oulu!

  5. Hirvee valitus ja kitinä, ku vihdoinki jotaki (ehkä) tapahtuu.

  6. Osaisikohan kukaan täällä pohjoisessa rakentaa matkakeskusta ratapihan päälle niinkuin Jyväskylässä ja Tampereella on tehty? Siten säästyisi arvokasta maata muuhun käyttöön. Junaakin saisi odotella katon alla mikä lisäisi mukavuutta huonolla säällä. Ja Oulussahan on jo muutkin kummat: Teatteri meressä, satama maalla ja yliopisto suolla…

  7. Pitäisikö harkita kävelijöille uutta kulkureittiä nykyisen ankean tilalle.
    Pieni asia mutta kertoo paljon asenteista ja arvoista.

  8. Olipa kumma, että tästäki alko heti aivan kauhea kitinä!

  9. Mitään järkeä tuossa taaskaan ole. Hallituskatukin remontoitu niin kapeaksi ettei siinä mitkään bussit pääse kulkemaan, lisäksi Kivisydämen sisäänkäynti tukkii Hallituskatua. Mieluummin perusparannettaisiin valmiita tunneleita joille liikenne jo tällä hetkellä luontevasti kulkevat. Jalankulku- ja pyörätunneli tuohon paikkaan ovat riittäviä.

  10. Laittakaa hyvät päättäjät jo viimein se rautatieasema alulle. Säälittää nuo idästä ja koillisesta tulevat matkustajat jotka joutuvat värjöttelemään ulkona kun odottelevat junien kulkua etelään.
    Sitä on odoteltu jo kymmeniä vuosia eikä mitään tapahdu. Kyllä oulu on hitauden huippu. Ja vielä joku kulttuurikaupunki. Naurattaa koko ajatus kulttuurista.

  11. Voisitte edes koittaa saada bussit pysymään aikatauluissa ja aikataulut julkiseen tietoon ensin, talvella kun koitti keskustassa mennä bussilla niin kolmella eri nettisivulla ja bussipysäkillä oli eriävät ajat joista mikään ei pitänyt paikkaansa.. Tuli kallis reissu kotiin taksilla joka ei osannut edes kunnolla englantia taikka minne pitäisi ajaa… Oulun liikennejärjestelyt ja varsinkin liikennevalot tarvitsisi muutenkin peruskorjauksen kun ohjelmoitu päin p…

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*