Keskustelua Oulun raitiovaunuliikenteestä on käyty viime
päivinä mm. Ylen sivuilla ja sosiaalisessa mediassa sekä aiemmin laajemminkin erilaisissa
välineissä.

Matti Matinheikki toteaa, että Oulun väestörakenne on
liian hajalla, jotta raideliikenteestä olisi realistiseksi vaihtoehdoksi.

– Kaupunkirakennetta pitää tiivistää ja tiivistetään nykyisin
bussiliikenteen tukemiseksi. Senkin kannalta kaupunkirakenne on liian
hajanainen.

Joukkoliikenteen osuuden lisäämiseen olisi Oulussa
kuitenkin tarvetta, sanoo Matinheikki, mutta nykyisessä taloudellisessa
tilanteessa on päädytty tyytymään nykyiseen tasoon.

Oulussa on takavuosina selvitetty liikennesuunnittelun
yhteydessä mahdollisuuksia raideliikenteen osuuden lisäämiseksi, mutta
selvityksissä todettiin, että nykyisessä kaupunkirakenteessa se ei ole
kannattavaa. Selvityksissä on tutkittu sekä raitiovaunuliikennettä että olemassaolevan
junarataverkon hyödyntämistä.

Matinheikki kertoo tietävänsä, että raideliikenteestä keskustellaan,
ja pitää sitä hyvänä.

– Nyt ei kuitenkaan ole mitään raitiovaunuliikennesuunnittelualua
käynnissä. Ehkä 20–30 vuoden suunnittelujaksolla aikaisintaan.


Tampereella ja Turussa suunnitellaan

Turussa ja Tampereella sen sijaan on raitioliikenteen
suunnittelu vireillä, ja kaupungit harjoittavat jonkin verran yhteistyötä

Turun raitiotien ensimmäisen vaiheen suunnittelu on
käynnistynyt vuosi sitten tammikuussa. Yleissuunnitelman on määrä olla valmis
ensi kesänä.

Toteuttamisesta ja mahdollisesta toteutumisaikataulusta
päätetään kun yleissuunnitelma on valmis.

Suunnittelun perustana on Turun kaupunkiseudun rakennemalli 2035. Sen mukaisesti ensimmäinen raideyhteys suunnitellaan Kauppatorilta Runosmäkeen,
Varissuolle, Hirvensaloon ja Linnakaupungin kautta satamaan.

Lisäksi selvitetään Skanssin alueen liittämistä raideliikenteeseen,
koska alueen maankäyttösuunnitelmia on tehostettu.

Tampereella suunnitellaan ensimmäistä raitiotieyhteyttä
välille Hervanta – keskusta – Lentävänniemi.

Suunnittelussa on todettu, että ensimmäisen
raitiotielinjauksen pitäisi perustua olemassa olevan yhdyskuntarakenteen
palvelemiseen. Seuraavia linjauksia suunniteltaneen sitten tulevan maankäytön
mukaan.

Tampereella yleissuunnitelman on määrä valmistua tänä
keväänä. Päätös rakentamisesta tehdään yleissuunnitelman valmistumisen jälkeen.

Kuva: Ville Miettinen

Eero Karisto
Eero Karisto
eero.karisto@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*