Tämä on kova riihi, korosti pääministeri Petteri Orpo (kok.). Kuva: Fanni Uusitalo /VNK

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) kuvaili Länsirata-hanketta eli Turun tunnin junaa lempiaiheekseen, kun häneltä siitä kysyttiin ennen budjettiriihen alkua valtioneuvoston juhlahuoneistossa.

Mika Koskinen Iltalehdestä kysyi, mikä taloudellinen järki on myydä valtion tuottavaa osakeomistusta ja laittaa rahaa Turun tunnin junaan, jonka taloudelliset laskelmat ovat kovin heikolla pohjalla?

– Kun valtion omaisuusmyyntituloista puhutaan, niin omistajaohjaus vastaa siitä, että valtiovarainministeri saa tarvittavat rahat, Orpo kertoi.

– He tekevät hyvällä asiantuntemuksella sitä omaisuuden hoitoa ja myyntitöitä niin, että saadaan paras mahdollinen hinta myöskin mahdollisesti myytävästä valtion omaisuudesta.

Orpo huomautti, että budjettiriihessä ei tehdä päätöksiä Länsiradan suhteen, mutta sen aika koittaa vielä.

– Sen neuvottelut ja suunnittelu, siihen palataan, pääministeri lupasi.

Pääministeri piti hyvin perusteltuna sijoittaa rahoja infraan.

– Valtion omaisuutta myydään toisaalle ja laitetaan toisaalle, totta kai sillä on yhteiskunnalle logistinen merkitys, parannetaan meidän liikenneinfraa.

– Sillä on myös suhdannepoliittinen vaikutus, että me rakennamme julkisin varoin sitä liikkeelle.

Orpo painotti, että isoilla infrainvestoinneilla on työllistävä vaikutus.

– Sopii tähän suhdanteeseen erinomaisesti joka ainut infrahanke, mikä me tehdään.

”Tämä on kova riihi”

Orpon lisäksi myös muut hallituspuolueiden puheenjohtajat tapasivat mediaa tiistaina aamupäivällä Helsingissä.

Budjettiriihessä etsitään ratkaisuja Suomen talouden korjaamiseksi. Tätä viestiä painotti myös valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.).

– Tärkeintä on panna täytäntöön niitä päätöksiä, joita on jo tehty.

Purra arvioi, että budjettiriihen neuvottelut saattaisivat edetä jo tänään maaliin asti.

Pääministeri Orpo korosti, että helppoja päätöksiä ei ole tiedossa.

– Tämä on kova riihi. Tämä tulee olemaan kaikkein eniten sopeuttava riihi. Ei olla jakamassa rahaa, koska velan määrä on niin suuri.

– Käydään läpi, mikä on budjetin kokonaisuus. Katsotaan, mitä isänmaa vaatii, Orpo pohti.

Kuntien miljardi-investointi

Länsirata-hankkeen valttikorttina on ollut Helsingin ja Turun välisen matka-ajan väheneminen kahdesta tunnista 78–86 minuuttiin.

Länsirata on kuntien ja valtion yhteinen hanke. Hankeyhtiötä rahoittavat molemmat osapuolet.

Kuntien osuus uuden ratayhteyden laskusta voi nousta jopa miljardiluokkaan.

Suunnitteluvaiheessa valtio on vastannut 51 prosentin osuudella Länsirata Oy:n kuluista. Suunnitteluvaiheessa ovat mukana olleet Turku, Helsinki, Espoo, Lohja, Salo, Vihti ja Kirkkonummi.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*