Kuntaliiton tiistaina julkaiseman viestintäoppaan mukaan edellytys hyvälle kriisiviestinnälle on kunnan viestinnän toimivuus ja tiivis yhteys kuntajohtoon. Kuva: Sonja Eloranta

Kuntaliitto on julkaissut kriisiviestintäoppaan, joka ohjeistaa kuntia viestimään erityistilanteissa.

Viestintäopas sisältää pohjatietoa, jonka perusteella kunnat ja kuntayhtymät voivat luoda paikallisiin olosuhteisiin ja riskeihin sopivaa ohjeistusta. Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälän mukaan poikkeustilanteen viestinnässä keskeisin tekijä on tavoitettavuus.

– Tärkeintä on tavoittaa kaikki, eli monien kanavien käyttö viestinnässä. Asiat on tärkeää sanoa selkeästi ja ymmärrettävästi. Myös viestinnän nopeus on tärkeää, mutta se ei saa olla ristiriidassa tietojen oikeellisuuden kanssa.

Nykypäivänä yksi kriisiviestinnän keskeisimmistä työkaluista ovat kuntien verkkosivut. Viestintäoppaan mukaan myös verkkoviestinnässä avainasemassa on viestien selkeys. Verkkosivujen etusivu on syytä siivota tiedonvälityksen kannalta epäolennaisesta sisällöstä kuten suurista kuvista. Tietoja tulee päivittää aktiivisesta ja aihesivut on otsikoitava informatiivisesti.

Videolla valeuutisia vastaan

Kriisitilanne asettaa yleisöt haavoittuvaiseksi myös valheellisen tiedon leviämiselle. Esimerkki tästä nähtiin viikonvaihteessa Pirkanmaalla, kun maakunnan nuorten keskuudessa levisi valeuutinen koronakuolemasta. Kyseessä oli manipuloitu näköisversio Aamulehden sivusta, jossa kerrottiin perusterveen 16-vuotiaan menehtymisestä koronaviruksen seurauksena. Asiasta uutisoi maanantaina Aamulehti.

Seppälän mukaan kunnilla on tärkeä rooli virheellisen tiedon kumoamisessa. Luotettavin tiedotustapa on videon julkaiseminen.

– Paras ja selkein tapa on esimerkiksi kunnanjohtajan video, jossa kunnanjohtaja sanoo omalla suullaan, miten asia oikeasti on ja kumoaa virheellisen tiedon. Logot tai kirjalliset keinot eivät nykyään enää ole todiste, koska niitä voidaan kopioida.

Etukäteisvarautuminen tärkeää

Kuntaliiton mukaan tiivis lista kunnan viestintätoimista poikkeustilanteessa on oltava saatavilla kaikille kunnan esimiehille ja viestintävastaaville. Seppälä huomauttaa, että kriisiviestinnän on oltava kunnan viestinnästä vastaavilla tahoilla hallussa jo ennen poikkeustilanteen syntymistä.

– Kun kriisi iskee, ei ole enää aikaa sen [oppaan] opiskeluun. Ohjeistuksen täytyy olla jokaisella käsillä tai jopa selkäytimessä, jotta toimintamallit ja keskeiset opit olisivat olemassa jo arjessa.

Poikkeustilanteet eivät kuitenkaan tule kello kaulassa. Tämänhetkinen koronaepidemia yllätti myös viestintäopasta valmistelleen työryhmän, joka joutui aikaistamaan oppaan julkaisemista muutamalla kuukaudella. Kuntaopas päivittyy kevään 2020 aikana koronavirustilanteen edetessä.

Kuntaliiton tuore Opas kunnan viestintään kriisi- ja erityistilanteissa luettavissa täällä.

Avatar
Anni Lindgren
anni.lindgren@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*