Paavo Väyrynen edustaa omaa liikettään Helsingin valtuustossa. (Näyttökuva Helsinkikanavan videolähetyksestä)

Kansanedustaja, Helsingin kaupunginvaltuutettu Paavo Väyrynen ilmoitti keskiviikkona Helsingin kaupunginvaltuustolle uuden valtuustoryhmän perustamisesta Terve Helsinki -liikkeelleen.

Väyrynen sai viime kuntavaaleissa runsaat tuhat ääntä sitoutumattomana kristillisdemokraattien listalta ja on kuulunut tähän asti KD:n valtuustoryhmään.

Uuden valtuustoryhmän kautta Väyrynen haluaa saada liikkeensä äänen paremmin kuuluviin.

Terve Helsinki -liikkeen, jonka ainoa valtuutettu Väyrynen on, mukaan pääkaupungin tulee keskittyä siellä nyt asuvien palvelujen parantamiseen ja hillitä vahingollista ruuhkauttavaa kehitystä.

– Varoja ei tule tuhlata vahingolliseen, keskittävään metropolipolitiikkaan, jolla Helsingin seudulle pyritään haalimaan satojatuhansia uusia asukkaita Suomen maakunnista ja ulkomailta, Väyrynen sanoi valtuustossa..

– Asutuksen keskittäminen pääkaupunkiseudulle kohottaa elinkustannuksia, huonontaa elinympäristöä ja ilmanlaatua, heikentää turvallisuutta, pahentaa liikenneruuhkia ja lisää meluhaittoja. Investoinnit väestönkasvua lisääviin hankkeisiin johtavat siihen, että alueella jo asuville ihmisille välttämättömien palvelujen kehittämistä laiminlyödään.

Väyrynen valittiin eduskuntaan Lapin vaalipiiristä ja ilmoittaa verkkosivuillaan kotipaikakseen Keminmaan. Helsingin valtuustoon hänet on valittu aiemminkin, vuoden 1988 kunnallisvaaleissa.

Väyrysen ryhmää enemmän Helsingin valtuustossa keskustelua herätti niin sanottu Sörnäistentunneli, eli maanalainen autoreitti itäisessä kantakaupungissa. Asemakaavamuutos, joka mahdollistaa tunnelin, hyväksyttiin äänin 49-33.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs muistutti, että jo kertaalleen kaupungin päätöksenteossa torpattu tunnelisuunnitelma perusteluineen on vanhentunut ja se pitäisi valmistella uudestaan

– Tunneli lisäisi autoilua, lisäisi liikenteen päästöjä, vähentäisi joukkoliikenteen käyttöä ja heikentäisi monien alueiden viihtyisyyttä, erityisesti Sörnäisten rantatiellä ja Hermannin ja Kalasataman pohjoisosissa. Lisäksi se maksaisi 160 miljoonaa, 2,2 euroa jokaista läpiajoa kohden, Kivekäs perusteli.

Tunnelia on kannattanut kokoomus ja myös pormestari Jan Vapaavuori, joka aiemmin elokuussa sanoi Helsingin Sanomille tunnelin hyödyttävän autoilun lisäksi myös kävelijöitä, joukkoliikennettä ja pyöräilijöitä.

Keskiviikkona asemakaavamuutosta kannattivat etenkin kokoomus ja SDP. Uutta valmistelua kannattivat vihreiden lisäksi vasemmistoliitto ja feministipuolue. SDP:n ryhmä kertoi halunneensa painottaa päätöksessä alueen joukkoliikennemahdollisuuksien kehittymistä sekä viihtyisän kaupunkiympäristön rakentamista.

Valtuusto hyväksyi Kivekkään tekemän ponnen, jonka mukaan kaavaillun tunnelin alueen liikenneratkaisuja tarkastellaan vielä nykylähtökohdista käsin. Alustavan suunnitelman mukaan tunnelin rakentaminen voidaan käynnistää vuosien 2021–2023 aikana. Varsinainen rakentamispäätös tehdään myöhemmin.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*