Miksei aluekunta kelpaa uuden hallintoyksikön nimeksi, kysyy Aimo Ryynänen. (Kuva: Kunta.t)

Kunnallisoikeuden emeritusprofessori Aimo Ryynänen ihmettelee mielipidekirjoituksessaan kiirettä ja volyymiä, jolla maakunnille ollaan kaatamassa niin paljon tehtäviä kerralla.

Kuntalehden verkkosivuilla julkaistussa kirjoituksessaan Ryynänen muistuttaa, että hallinnon keskittäminen on vaiheittaista ja virheistä oppimista.

Hän toteaa, että alueiden määräkään ei olisi niin suuri ongelma kuin nyt, jos uusille itsehallintoyksiköille annettaisiin ensin vaikka pelkästään terveyden- ja sairaanhoidon järjestämisvastuu.

– Suuret harppaukset eivät olleet mahdollisia edes Maon Kiinassa muutama vuosikymmen sitten. Miksi nyt pitäisi tälle uudelle hallintoyksikölle pyrkiä saamaan kaikki ajateltavissa olevat tehtävät niin kunnista kuin valtion aluehallinnosta? Ryynänen ihmettelee.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Tällä ylimitoitetulla tavoitteistolla ja alimitoitetulla valmistelulla voidaan koko uudistuksen ydintavoite vaarantaa.

Ryynäsen mukaan alkuperäinen hallitusohjelman kirjaus sote-palveluiden järjestämisestä näyttää unohtuneen.

Hän kutsuu ensimmäiseksi harha-askeleeksi sitä, että uutta rakennettavaa hallintoyksikköä on alettu kutsua maakunnaksi.

– Maakunta on vakiintunut termi yhdeksälle historialliselle maakunnalle. Niiden varaan, tai sellaisia, ei kuitenkaan nyt olla luomassa, Ryynänen muistuttaa.

– Tavoitteena on puhtaasti hallinnollisen toimintayksikön aikaansaaminen. Nimenkin pitäisi sen vuoksi erottua maakuntalaulujen ja muun perinnekuorman mukaisista taustoista. Miksi ei selkeä aluekunta-termi kelpaa, koska toisen asteen kuntaa ollaan tavoittelemassa?

Lue koko mielipidekirjoitus:

Aimo Ryynänen: Unohdetaan maakunta, rakennetaan aluekunta

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*