p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;font-size:12.0pt;font-family:Cambria;}
.MsoChpDefault
{font-family:Cambria;}
@page WordSection1
{size:595.0pt 842.0pt;margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}

Vuoden 2012 Pisa-testeissä Suomen tulokset matematiikassa
heikkenivät reippaasti. Suomen Pisa-tulokset myös osoittivat OECD-maiden suurimmat erot sukupuolten
välillä.

 

Tulosten notkahtaminen aiempien vuosien menestyksen jälkeen voimisti koko Pisa-testin vähättelyä.

 

– Yksittäisen Pisa-testin tuloksia ei pidä tuijottaa vain
numeroina. Tärkeintä on pohtia sitä, miten opittua osataan hyödyntää, sanoo
Pisa-testien Suomen kansallinen koordinaattori, professori Jouni Välijärvi
Jyväskylästä.

 

Välijärvi näkee Pisa-tulokset peilinä, jota kunkin
osallistuvan maan koulutuksesta vastaavien päättäjien pitää osata katsoa
oikein.

 

– Ei ole mitään mieltä vain panna eri maiden oppilaita
paremmuusjärjestykseen. Eihän kalankaan paino siitä mihinkään muutu, jos se
punnittaisiin viisi kertaa peräkkäin.

 

– Pisa-testit antavat mahdollisuuden yrittää koulutuksen
suuntaamisella vahvistaa sellaista osaamista, jolla on käyttöarvoa työelämässä,
Välijärvi sanoo.

 

Lue lisää tuoreesta Kuntalehdestä 7/2014, jonka teema on
lapset ja nuoret.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä