Vielä on hämärän peitossa, mikä lentoyhtiö elokuusta alkaen Porin ja Helsingin väliä alkaa liikennöimään. Se on jo kuitenkin selvillä, että vuoden 2022 loppuun mennessä kaupunki maksaa lennoista yli 11 miljoonaa euroa.

Junayhteyksien nopeutumisesta huolimatta lentoliikenteellä on yhä suuri merkitys maakunnille. Asuttiin länsirannikolla tai itärajalla, niin lentämällä matkayhteydet nopeutuvat.

Satakunnassa Pori panostaa vuosien 2019-2022 välisenä aikana yhteensä 11,2 miljoonaa euroa reittilentojen käynnistämiseen Porista Helsinkiin. EU:n lentoliikenneasetuksen mukaiseen reittiliikennehankintaan käytetään tänä vuonna miljoona euroa ja vuosina 2020-2022 3,4 miljoonaa euroa vuosittain.

Liikennöinnistä vastaava yhtiö ja muut tarjoajat julkistetaan sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Lentoliikenteen hankinnalla on suuri merkitys Porin lentokentän toiminnalle, sillä ilman toimivaa reittiliikennettä Finavialla ei olisi velvollisuutta pitää kenttää kunnossa.
-Näillä näkymin pääsemme tiedottamaan asiasta lähiaikoina. Liikenteen on tarkoitus käynnistyä elokuussa, kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen kertoo.

Maanantaina asiasta päätettiin kaupunginvaltuustossa, joka istui suljetuin ovin. Kaupungin tiedotteen mukaan Raisa Ranta (vas.) esitti Anne Liinamaan (vihr.) kannattamana, että määräraha hylättäisiin, mutta äänin 44–15 porilaiset päättivät lähteä reittiliikenteen maksumieheksi.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Suuri merkitys liike-elämälle

Kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen korostaa lentoliikenteellä olevan suuren merkityksen koko Satakunnan yrityselämälle, ei pelkästään Porille.

-Tämä on tärkeä asia koko Satakunnalle. Pori on maakunnan keskuskaupunkina velvollinen huolehtimaan, että meillä on toimivat liikenneyhteydet. Meillä on paljon kansainvälisesti toimivia yrityksiä, jotka tekevät paljon vientikauppaa. Näille yrityksille toimivat liikenneyhteydet ovat elinehto, Luukkonen painottaa.

Pelkästään reittilentoliikenteen takia Porissa ei asialla olla, vaikka se tärkein yksittäinen vaikuttaja asiassa onkin. Luukkonen nostaa esiin Porin lentokentän muun toiminnan. Ja ilman reittiliikennettä sekin maksaa kaupungille 50 000 euroa kuukaudessa.

-Meillä on täällä Porissa ilmailualan klusteri, johon kuuluvat lentäjiä kouluttava Suomen Ilmailuopisto, Winnovan lentokoneasentajakoulutus ja Länsi-Suomen alueen pelastusharjoitusalue, Luukkonen huomauttaa.

Edellinen yhtiö teki konkurssin

Porissa kaikkiaan 13 valtuutettua jätti reittiliikenteen ostamisesta pöytäkirjaan eriävän mielipiteen. Kuntalehden tavoittamat hankkeen vastustajat eivät kommentoineet valtuuston päätöstä, koska asiaa käsiteltiin yrityssalaisuuksien johdosta suljetuin ovin ja ryhmät olivat sopineet kommentoinnista kieltäytymisestä.

Aiemmin Porista Helsinkiin ja Tukholmaan lentänyt ruotsalainen Nextjet hakeutui konkurssiin toukokuussa 2018. Matkustajaliikenne Porin kentällä on viime vuosikymmenet ollut laskusuunnassa. Kun vuonna 2008 matkustajia oli 66 760, niin Nextjetin viimeisenä kokonaisena toimintavuonna 2017 kirjattiin matkustajia reilut 23 000.

Matkailu turvaa Koillismaan lennot

Maan toisella kolkalla Kuusamossa ei kaupungin ole tarvinnut lompakkoa lentoliikenteen turvaamiseksi kaivaa. Finavian tilastojen mukaan viime vuosi oli kentän ennätysvuosi 113 000 matkustajalla. Määrästä kansainvälisiä matkustajia oli yli 34 000.

-Kyllä ne koneet lentää, jos on matkustajia, kiteyttää Kuusamon kaupunginjohtaja Jouko Manninen Koillismaan lentokentän tulevaisuuden näkymät.

Aina Kuusamossa ei näkymät lentoliikenteen suhteen ole yhtä levolliset olleet. Vuonna 2015 matkustajamäärä oli alle 69 000, josta kansainvälisten matkustajien osuus oli noin 11 000. Tuolloin puhuttiin jo vakavin ilmein lentokentän tulevaisuudesta, mutta viime vuosien kehitys on kääntänyt alueen päättäjien suupielet ylöspäin.

-Meillä on panostettu matkailun kehittämiseen. Meillä on ollut kaksi suurempaa matkailuhanketta, joiden yhteenlaskettu rahoitus on noin neljä miljoonaa euroa. Kaupunki on rahoittanut hankkeita puolella miljoonalla eurolla. Toinen hanke päättyi vasta ja toinen käynnistyi, Manninen kertoi.

Miljoonahankkeella lisää matkailijoita

Kevättalvella käynnistyneen uuden hankkeen tavoitteena on tukea Kuusamon lentokentän vaikutusalueella olevien matkailualueiden kasvua ja kehittymistä, lisätä kansainvälistymisastetta sekä parantaa lentoliikenteen yhteyksiä ympärivuotisesti matkailijamäärien kasvua tukevien toimenpiteiden avulla.

Vuoden 2021 loppuun saakka kestävän hankkeen kokonaisbudjetti on reilut 3,6 miljoonaa euroa. Naturpolis Oy:n hallinnoiman hankkeen kuntarahoituksen osuus on 14 prosenttia. Maksajina on Kuusamon lisäksi vaikutusalueen muitakin kuntia.

-Meidän tavoite on saada tälle alueelle lisää kansainvälisiä matkailijoita. Matkustajien lisääntyminen varmistaa lentokentän toiminnan ja heidän jättämänsä rahat loman aikana näkyvät joka puolella aluetta. Ja kuten sanoin, lentoja on, jos on matkustajia, Jouko Manninen korostaa.

Finavian vuositilastot 1998-2018

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*