Vaalikampanjointiin saa upotettua euron jos toisenkin. Varsinkin jos tavoitteena on päästä Helsingin pormestariksi. (Kuva: Sonja Eloranta)

Reilut 5400 kuntavaaleihin ehdolle lähtenyttä ehdokasta on jo jättänyt vapaaehtoisen ennakkoilmoituksen vaalirahoituksesta. Eniten rahaa valtuustoon pääsemiseksi on käytetty perinteisesti isoissa kaupungeissa ja niin tilanne on nytkin.

Erityisesti Helsingin pormestariehdokkaat ovat lähteneet kisaan mukaan suurin panoksin. Vihreiden Anni Sinnemäki yritti viime kuntavaaleissa kampittaa Jan Vapaavuoren (kok.) hieman yli 34 000 euron vaalikampanjalla.

Nyt on pistetty kovat piippuun ja pormestariksi pyritään vaali- ja puoluerahoitusvalvonnalle jätetyn ennakkoilmoituksen mukaan 64 300 euron kampanjalla, joten vaalibudjetti lähes tuplaantuu viime kerrasta. Omia varoja Anni Sinnemäki käyttää ennakkoilmoituksensa mukaan kampanjaan 18 000 euroa.

Tosin vaalibudjetin rajulle kasvulle löytyy yksinkertainen selitys. Viime kerralla pormestarikampanja oli kiinteämpi osa Helsingin Vihreiden piirin kampanjaa. Nyt kuluja on eritelty tarkemmin omaksi kokonaisuudeksi.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



-Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tällä kertaa on esimerkiksi viime kertaa enemmän mainospintoja, joilla näkyy ainoastaan pormestariehdokas. Nämä mainoskulut on ilmoitettu kampanjamme vaalirahoituksessa tukena Helsingin Vihreiden piiriltä ja Vihreältä puolueelta, kampanjapäällikkö Tanja Tyrväinen viestittää.

Vihreä liitto rp tukee Sinnemäen pormestarikampanjaa 19 560 eurolla. Suurin rahoittaja on Helsingin Vihreät ry 36 903 eurolla. Yksityishenkilöiltä saatua tukea on tässä vaiheessa kirjattu ehdokkaan ennakkoilmoitukseen vajaat 3500 euroa.

Toki vihreän pormestariehdokkaan vaalibudjetissa on tapahtunut ihan oikeaakin kasvua. Kustannustason nousu, korona, vaalien siirto ja kova kilpailu näkyvät lisärahan tarpeena.

-Kampanjoissa on jouduttu miettimään uusia keinoja erottautua ja nämä tulevat harvoin vanhoja halvemmiksi, Tyrväinen muistuttaa.

Nettiin luotetaan yhä enemmän

Viime kuntavaaleissa pormestariksi nousseen Jan Vapaavuoren kampanja maksoi reilut 61 000 euroa. Kokoomuksen riveistä pormestariksi pyrkivän Juhana Vartiaisen taustavoimat eivät ole vielä vaalirahoituksesta ennakkoilmoitusta tehneet, mutta lähipäivinä sekin tapahtuu.

-Tällä viikolla jätämme ennakkoilmoituksen. Oman tukiyhdistyksen vaalibudjetti tulee olemaan noin 55 000 euroa. Lisäksi puolue hankkii mainostilaa, Vartiaisen vaalipäällikkö Antti Leino kertoo.

Budjetit tulevat elämään vielä vaalikampanjan viime hetkillä ja nyt annetut tiedot ovat nimenomaan ennakkoilmoituksia. Samoin on huomioitava, että eri ehdokkaat ilmoittavat summia eri tavalla, joten aivan yksi yhteen vertailu ei ole mahdollista. Yksi asia on kuitenkin varmaa jo nyt. Yhä enemmän ehdokkaat panostavat äänestäjien tavoittamiseen verkossa.

-Selvästi voimakkaammin panostamme kampanjassa verkkoon. Kolmasosa tai neljäsosa budjetista voisi olla aika lähellä totuutta, arvioi Leino.

Sama suuntaus näkyy myös apulaispormestari Anni Sinnemäen ennakkoilmoituksessa. Tietoverkossa tapahtuvaan kampanjointiin on budjetoitu 15 400 euroa eli lähes neljännes vaalibudjetista. Printin kohdalla ennakkoilmoituksessa on merkitty nolla euroa. Ulkomainonnan osuus on yli 24 000 euroa.

-Printtimainonta on suhteessa valitettavan kallista. Saatamme hyvinkin vielä laittaa printtimainontaa, jos pormestarikampanjan budjetti riittää. Olemme kuitenkin panostaneet erityisesti mainontaan julkisessa tilassa ja netissä, vihreiden kampanjapäällikkö Tiina Tyrväinen toteaa.

Harkimo maksaa itse etusivun

Yksi pormestariehdokkaista luottaa perinteisen lehtimainonnan voimaan. Liike Nytin Harry Harkimo osti koko Helsingin Sanomien etusivun ja karautti sheriffinä aamukahvipöytään viime lauantaina.

-Minun kampanja tulee maksamaan Hesarin etusivun verran eli reilut 30 tonnia. Mitään muuta markkinointia minulla ei ole. En saa myöskään muiden ehdokkaiden tapaan puolueelta rahaa, vaan maksan tuon laskun ihan itse, Harkimo vakuuttaa.

SDP:n Nasima Razmyar sijoittaa ennakkoilmoituksen mukaan omia varoja vaalikampanjaan 6300 euroa. Ulkopuolisen tuen määrä on 19 000 euroa, joten vaalikampanjan kuluiksi on arvioitu tässä vaiheessa 25 300 eurosta. Tuesta 3000 on yksityishenkilöiltä saatua tukea, puolueyhdistyksiltä on tulossa 5000 euroa ja muilta tahoilta 11 000 euroa. Razmyarin ennakkoilmoituksessa ei vielä tässä vaiheessa ole yksilöity tarkemmin näitä tahoja.

Keskustan Eeva Kärkkäinen on ilmoittanut saamansa ulkopuolisen rahoituksen määräksi 15 000 euroa ja koko kampanjan hinnaksi 18 000 euroa. Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäen kampanjan hinnaksi on ennakkoilmoituksessa arvioitu 13 700 euroa, josta omalla rahalla hoidetaan lähes puolet eli 6000 euroa.  

Ilmoittaa ehtii

Suurempien puolueiden kärkinimistä Jussi Halla-aho (ps.) ei ollut vielä tiistaiaamuun mennessä vapaaehtoista ennakkoilmoitusta vaalirahoituksestaan jättänyt. Ennakkoilmoituksen saamastaan tuesta voi tehdä 12.6. asti. Varsinainen vaalirahailmoitus tulee ehdolla olleiden jättää 16.6. – 16.8. välisenä aikana.

Tiistaiaamuna 309 helsinkiläistä ehdokasta oli jättänyt oman ennakkoilmoituksensa. Ehdokkaista 78 ilmoitti saavansa ulkopuolista tukea kampanjointiin yli tuhat euroa. 183 ehdokasta ilmoitti saavansa tukea vähintään 20 euroa.

EDIT 1.6. klo 12.15: Korjattu Harry Harkimon HS:n mainoksen julkaisupäivä lauantaiksi. 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*