Tampereella on seurattu syksystä alkaen liikennevalojen noudattamista. Työmatkaliikenne ja ruuhka-aika lisäävät päin punaista ajamista. (Kuva: Tampereen kaupunki/Susanna Lyly)

Viime syksystä alkaen on Tampereella tutkittu liikennevalojen noudattamista. Dataa on kerätty liikennevalokojeiden avulla viidenneksessä Tampereen valoristeyksistä. Lisäksi on käyty läpi poliisin onnettomuustilastoja. Pahimmissa liittymissä ajaa yli sata autoa päin punaisia valoja vuorokaudessa.

-Punaista päin ajaminen on ilmiö, josta tulee aika ajoin palautetta myös kaupungille. Nyt pystymme seuraamaan reaaliajassa, missä tilanteissa punaista päin ajetaan. Pystymme seuraamaan yksittäisiä kaistoja ja vasemmalle kääntyminen on tilanne, jossa punaista päin ajetaan yleisimmin, liikenneinsinööri Heljä Aarnikko Tampereen kaupungilta kertoo.

Työmatkalla päin punaisia

Ilmiö on yleisintä liittymissä, joissa työmatkaliikennettä on paljon ja ajankohtana nousevat esiin iltapäivän ruuhkatunnit. Tyypillistä valojen noudattamatta jättäminen vaikuttaisi olevan myös vilkasliikenteisissä laajoissa ja monikaistaisissa liittymissä.

Muina tyypillisinä piirteinä ilmiötä arvioitaessa nousivat esiin sivusuunnalta saapuvat ja pääsuunnalta pois kääntyvät ajoneuvot. Jokaisesta Tampereen yli 150 valoristeyksestä ei dataa ole vielä tässä vaiheessa katsottu tarpeelliseksi lähteä noukkimaan.

-Tällä hetkellä saamme tietoja 31 hyvin erilaisesta liittymästä. Osassa on runsaasti punaista päin ajamista, mutta joissakin taas ei lainkaan. Kerätyn tiedon avulla pystymme sitten miettimään keinoja, joilla turvallisuutta valoristeyksissä lisätään. Vaihtoehtoina voivat olla esimerkiksi rakenteelliset ratkaisut tai valvontakamerat, Aarnikko pohtii.

Ei erillistä laitteistoa

Idea tiedon keräämisestä liikennevalokojeiden avulla tuli laitteiden valmistelijalta. Punaista päin ajavat ajoneuvot ynnätään samoilla tunnistimilla, jotka tunnistavat risteystä lähestyvät ajoneuvot.

-Liikennevalokojeiden valmistaja kertoi meille, että tällaista tietoa on saatavissa yhden pienen lisäohjelman avulla. Saamme infon punaista päin ajamisesta reaaliaikaisena tietoon. Myöhemmin keväällä järjestämme poliisin ja Liikenneturvan kanssa yhteisen kampanjan, jonka avulla seuraamme mikä merkitys tiedotuksella ja valvonnalla on punaista päin ajamiseen, Heljä Aarnikko toteaa.

Myös kaupunkilaisia halutaan mukaan liikenneturvallisuustyöhön.

-Olemme myös avanneet kaupunkilaisille kyselyn, jossa he voivat kertoa havaintojaan niistä risteyksistä, jossa punaista päin ajamista esiintyy. Viidesosa henkilövahinkoihin johtavista onnettomuuksista tapahtuu liikennevaloissa, vaikka niiden pitäisi lisätä turvallisuutta, Aarnikko huomauttaa.

Kolmannes Tampereella valo-ohjatuissa liittymissä tapahtuneista loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista johtui kuitenkin siitä, että osallinen ajoi tai käveli päin punaista. Reilu kolmannes loukkaantuneista oli jalankulkija tai pyöräilijä. Tiedot käyvät ilmi Tampereella vuosina 2012-2016 tapahtuneista poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista.

Aiheesta enemmän Tampereen kaupungin nettisivuilla

Pekka Moliis
pekka.moliis@kuntalehti.fi
0
JAKOA
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*