Rock by Iisalmi jyräsi kuntamarkkinoinnin SM-kisassa – ja sekään ei savolaisille riitä
Iisalmi on viime vuosina pessyt kasvojaan nuorekkaan brändimarkkinoinnin myötä. Tämä kuva on ajalta ennen koronaa. (Kuva: Iisalmen kaupunki)
Savolaisten puheet Kuntamarkkinoiden aikana ovat olleet tavallistakin vallattomampia. Näin ainakin Iisalmen suunnalla, sillä Iisalmen kaupungin Rock by Iisalmi-teema jyräsi muut kuntamarkkinoinnin SM-kisassa. Mikään hetken tähdenlento ei yläsavolaisten markkinointitempaus ole, vaan töitä asian eteen on tehty jo useamman vuoden ajan.
-Samoilla teemoilla meillä on tehty kuntamarkkinointia jo viiden ajan. Tämä ei ole mikään hanke, vaan kaupungin ja alueen markkinointi on yksi kaupungin painopistealueista. Me haluamme tulla tunnetuksi ihmisten keskuudessa rohkeana, kasvuhaluisena ja tulevaisuuteen uskovana kaupunkina. Haluamme olla Suomen houkuttelevin seutukaupunki vuonna 2030, linjaa Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski.
Kainuussa asuvan pohjalaisen silmin Iisalmi on nuortunut viimeisen viiden vuoden aikana 30 vuotta. Toki muutama vanha maamerkki keskustasta löytyy, mutta kaupungista kantautuva viesti soi perin erilaista sävelmää kuin naapurissa.
-Olemme pyrkineet tekemään markkinointia tuoreella otteella. Tähän brändimarkkinointiin olemme käyttäneet 150 000 euroa ja siihen päälle tulee sitten vähän työvoimakustannuksia. Se on huomioitava, että alueen yritykset ovat sitoutuneet hyvin tähän työhön ja maksaneet liki puolet kustannuksista, Iisalmen kaupungin elinkeinojohtaja Terho Savolainen kiittää kumppaneita.
Tekeviä käsiä tarvitaan
Kisan voitto ei siis ollutkaan mikään yhden kaupungin voitto, vaan yhteisessä verkostossa ovat vahvasti mukana alueen oppilaitokset sekä Ylä-Savon eturivin yritykset, kuten Olvi, Ponsse, Genelec ja Normet. Yritysten johto ja työntekijät ovat osaltaan pistäneet kroppaa likoon ihan kampanjan nimen mukaisesti: ROCK By Iisalmi! – Tehdään ihmeitä 100 % rockilla asenteella.
-Iisalmen seudulla yritykset ovat hyvin tiiviisti läsnä yhteisössä. Ne eivät ole mitään kasvottomien tahojen omistamia, vaan suvut asuvat täällä meidän keskuudessa. Yritykset kasvavat ja työntekijöitä tarvitaan jatkuvasti eri tasoilla. Olemme tehneet pitkäjänteistä työtä sen eteen, että yrityksiin riittää osaavaa henkilökuntaa. Tarvitaan huippuosaamista tekniikan alalle, mutta samaan aikaan myös työntekijöitä aivan perustasolle, Laura Koski kertoo.
Genelec on yksi Iisalmen alueen huippuyrityksistä. Osaava henkilökunta on avainasemassa, kun yritys kilpailee maailman parhaiden yritysten joukossa. (Kuva: Iisalmen kaupunki)
-Työvoimapula on iso haaste meidän työnantajille. Se ei ole sitä pelkästään teollisuudessa, vaan myös sote-puolella. Väkeä eläköityy ja uusia työntekijöitä tarvitaan joka alalla, Terho Savolainen jatkaa.
Mutta onko Rock By Iisalmi-kampanja sitten ollut brändikampanja, rekrytointikampanja, matkailumarkkinointikampanja, uusien asukkaiden etsimiskampanja vaiko kotikuntaylpeyden nostattamiskampanja?
-Kyllähän tämä imago- ja samalla rekrytointikampanja on ollut. Mutta kyllä kampanja on varmasti antanut iisalmelaisille aihetta olla ylpeitä kotikaupungistaan. Kaupunkilaiset ovat jakaneet kampanjan viestiä aktiivisesti somessa ja vaikka olisi asunut koko ikänsä täällä, niin uusiakin asioita saattoi löytyä, Savolainen toteaa.