Entistä enemmän kansainvälisiä turisteja halutaan Kuopion seudulla. Matkailijamääriin haetaan kasvua Kiinan suunnasta. (Kuva: Kuopio-Tahko Markkinointi Oy)

Tai tarkalleen ottaen sittenkin Shanghaista Savoon on Kuopion seudun matkailuihmisillä tarkoitus saada väki kulkemaan. Osana Kiinan markkinoille tähtäämistä Kuopio-Tahko Markkinointi Oy järjestää Kuopion kaupungin Shanghain juhlanäyttelyn yhteydessä myyntitilaisuuden kiinalaisille matkanjärjestäjille lokakuun puolivälissä.

– Shanghai on erittäin kilpailtu markkina-alue, josta koko maailma on kiinnostunut. Kuopion ja Shanghain välisestä ystävyyskaupunkisuhteesta on kiistatta apua kilpailtaessa markkinaosuuksista. Uskon niin, että ystävyyskaupunkisuhde on meille vahvuus, Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n toimitusjohtaja Wille Markkanen arvioi.

Kiina kiinnostaa

Shanghain juhlanäyttely on lähtölaukaus markkinointityölle Kiinan suuntaan. Kuopion aluetta markkinoiva Kuopio-Tahko Markkinointi Oy on mukana kahdessa Kiinan markkinoille tähtäävässä matkailuhankkeessa. Kehitysyhtiö SavoGrow Oy:n vetämä Pohjois-Savon Lakeland -hanke toimii yhtenä lenkkinä Visit Finlandin ja neljän Järvi-Suomen maakunnan sopimassa Lakeland-yhteistyössä Kiinan markkinoille tehtävissä toimenpiteissä.

Toisessa hankkeessa yhtiö itse kartoittaa toimenpiteitä, joilla savolaiset matkailupalvelut käännetään kiinalaisia palveleviksi. Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa ja asiakaslähtöisyys ovat niitä työkaluja, joilla tulosta pyritään tekemään.

– Kiina on markkinana erilainen kuin moni muu matkailumarkkina. Olemme nyt rauhassa rakentaneet pohjaa, jotta tuotteemme ovat kunnossa. Siellä on matkailussa erilainen toimintakulttuuri. Suurin osa matkustamisesta tapahtuu matkanjärjestäjien kautta, Markkanen kertoo.

Kansainvälistä väriä mahtuu

Kotimaassa Kuopion seutu tiedetään ja tunnetaan monipuoliseksi matkailukohteeksi, mutta kansainvälisiä vieraita alueella käy yllättävän vähän. Kun eri alueiden ulkomaisten matkailijoiden määrä on noin kolmannes turisteista, niin Kuopiossa ulkomaalaisten matkailijoiden osuus on vain 11 prosenttia.

– Se on todella pieni osuus. Kotimaisten matkailijoiden määrä osoittaa, että meillä on palvelut kunnossa, mutta jostain syystä ulkomaisia matkailijoita tänne ei ole saatu samassa mitassa. Ulkomaalaisista suurin osa on venäläisiä, joita on hieman alle puolet kansainvälisistä vieraista. Jos joskus pääsemme koko maan keskiarvoon eli 35 prosenttiin, niin minä olen kyllä todella tyytyväinen, Wille Markkanen vakuuttaa.

Pekka Moliis
pekka.moliis@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*