Taivastelija miehistöineen ihmetteli Seinäjoen elämänmenoa. Nyt saa muu Suomi ihmetellä, jotta ottavatko seinäjokiset kaksoisvoiton. (Kuva: Seinäjoen kaupunki)

Pohjanmaalla ei pidetä kynttilää vakan alla. Tärkeintä ei ole voitto Kuntamarkkinoinnin SM-kisassa, vaan Seinäjoen kaupunki tavoittelee tällä kertaa peräti kaksoisvoittoa. On tosin mukana kymmenen muutakin markkinointitekoa Kolarin ja Porvoon väliltä.

Seinäjoki julistautui viime vuonna Avaruuden pääkaupungiksi ja tämän alla ovat nyt hakemassa kisasta peräti kaksoisvoittoa, kun kaupungilla ja somessa pyörinyt Taivastelijakin on omana hankkeena matkassa. Kun vaatimattomia pohjalaisia tuntee, niin suorastaan ihmetyttää, etteivät ole kolmattakin markkinointitekoa mukaan tyrkänneet.

-Ollaan oltu kyllä todella tyytyväisiä molempiin kampanjoihin. Ei olisi oikeastaan paremmin voinut mennä, tunnustaa kaupungin markkinointipäällikkö Anu Männikkö vaatimattomaan pohjalaiseen tapaan.

Kysymykseen kaksoisvoiton tavoittelusta Männikkö kertoo myös huonoja uutisia.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



-Se kaksoisvoiton tavoitteluhan on täällä Pohjanmaalla vähän tapana. Nyt vain juuri minulle soitettiin, että nämä meidän kampanjat tullaan käsittelemään yhtenä kokonaisuutena.

Markkinointitekoja kautta maan

Finaalivaiheeseen kelpuutettujen markkinointitekojen kotikunnat ovat pääosin suurempien kaupunkien tekemisiä. Tosin pienikin voi olla kaunista ja sitä ovat osaltaan todistamassa Kolarin kunnan kylät ja Soinin Muovisampo.

Tämän vuotiseen Kuntamarkkinoinnin SM-kisaan lähti mukaan 47 markkinointitekoa, joista tuomaristo kelpuutti finaalivaiheeseen 12 parasta, jotka ovat alla aakkosjärjestyksessä:

Boring – Helsinki Ring of Industry, KUUMA-seutu liikelaitos

Häät linnassa, Hämeenlinnan kaupunki ja Linnan Kehitys Oy

Jääkarusellifestivaali, Lohjan kaupunki

Kaupunkiveneet, Espoon kaupunki

Kylien Kolari, Kolarin kunta

MuoviSampo – Luonnostaan huipulla, Soinin kunta

Porvoon kestävän elämäntapojen kiihdyttämö, Porvoon kaupunki

RAUMA – LUPA MENESTYÄ!, Rauman kaupunki

Senioriräppärit, Mainostoimisto KMG Turku / Turun seudun joukkoliikenne, Föli

Seinäjoki – avaruuden pääkaupunki, Seinäjoen kaupunki

Taivastelija Avaruuden pääkaupunkiin, Seinäjoen kaupunki, Into Seinäjoki Oy

#näkemys kaupungista, Lahden kaupunki

Kestävä kehitys vahvasti esillä

Tämän vuoden kilpailutöissä korostuvat ilmastonmuutoksen torjunta, energiatehokkuus, kierrätys, lähiruoka ja luontoarvot. Brändiuudistuksissa ja matkailuesitteissä tärkeitä elementtejä ovat luonnonläheisyys ja kestävän kehityksen toteuttaminen käytännössä. Kuntalaisten osallistuminen on monin tavoin esillä.

-Kunnat rakentavat nyt monilla kestävillä ajatuksilla yhteisöllisyyttä ja elinvoimaa, houkuttelevat matkailijoita ja uusia asukkaita sekä panostavat elinkeinokehitykseen, sanoo SM-kisan tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

-Kuntamarkkinointi on varsin ammattimaista ja oivaltavaa. Kunnat ovat myös markkinoinnin alueella hyvin erilaisia, ja jokainen painottaa omia vahvuuksiaan omilla resursseillaan. Markkinointi ei välttämättä ole suurta ja kallista, vaan keskeistä on oikein kohdistettu ja mitoitettu, selkeä ja herättävä viestintä, Kettunen jatkaa.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tarkoituksena on kehittää kuntien ja alueiden markkinointia, levittää hyviä käytäntöjä ja nostaa esiin erilaisia kuntien vahvuuksia. Kilpailu järjestettiin nyt 14. kerran. Palkinnot jaetaan kuntamarkkinoinnin Piiri-verkoston tapahtumassa Espoossa 22. toukokuuta.

Kilpailun voittava työ saa Kuntamarkkinoinnin Suomen mestarin tittelin. Piirin yhteistyöyritykset osoittavat kärkisijoille palkintoina medianäkyvyyttä. Tuomaristo voi lisäksi jakaa kunniamainintoja.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*