Seutukaupungeilla tarkoitetaan kaupunkeja, jotka ovat seutunsa ja talousalueensa keskuksia, mutta eivät ole maakuntien keskuksia.

Suomen 55 seutukaupunkia toteuttavat tammikuussa asukkailleen pehmeäksi vetovoimatutkimukseksi kutsutun selvityksen, jonka avulla selvitetään seutukaupunkeihin liittyviä mielikuvia.

Selvityksen tekee konsulttiyhtiö Innolink.

– Pehmeällä vetovoimatutkimuksella tarkoitamme sitä, että on tarpeen saada myös ihmisten kokemuksiin perustuvaa tietoa seutukaupungeista. Niin sanottua kovaa tietoa, eli aluetalouden eri muuttujiin kuten työllisyyteen ja muuttoliikkeeseen perustuvaa tilastotutkimusta on tehty jo melko paljon, kertoo Innolinkin asiakkuusjohtaja Elina Laamanen.

– Kun yhdistämme kovaa dataa ja nyt kertyvää kokemusperäistä tietoa, voimme luoda seutukaupungeille uusia työkaluja toimintansa kehittämiseen.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Kysely avattiin kuluvan viikon alussa, ja vastauksia on kertynyt Laamasen mukaan jo tuhansia.

– Voisin kuvitella, että parhaimmillaan joistakin seutukaupungeista saadaan jopa 500 vastausta. Hauska nähdä, että kysely kiinnostaa – paljon tietysti riippuu siitä, kuinka kaupungit onnistuvat markkinoimaan kyselyä asukkailleen, hän sanoo.

Innolink järjestää myös kaupunkien välisen kilpailun. Voittaja on kaupunki, joka saa asukasmääräänsä nähden eniten vastaajia.

– Tarkoituksenamme on innostaa kaupunkeja viestimään tutkimuksesta. Voittaja saa hieman ekstraa, eli tavallista tarkemman raportin omasta vetovoimastaan, Laamanen kertoo.

Kysely on avoinna tammikuun loppuun saakka.

 

Seutukaupunkikysely

Seutukaupungit ja seutukaupunkiverkosto

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*