Siemens vaatii HKL:ltä jättikorvauksia
Siemens sanoo käyttäneensä yli 100 miljoonaa euroa Helsingin metroprojektiinsa. (Kuva: Ville Miettinen)
Siemens kertoo käyttäneensä yli sata miljoonaa euroa metroprojektiin, johon liittyvät sopimukset Helsinki on irtisanonut, ja aikoo vaatia näiden kulujen sekä muiden vahinkojen korvaamista. Siemensin mukaan sopimuksen purkuun ei ole perusteita.
Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) päätti metron automatisointisopimuksen perumisesta 18.12.2014 ja Helsingin kaupunginhallitus vahvisti päätöksen 19.1.2015.
Siemensin mukaan sopimus automatisoinnin jatkamisesta olisi ollut kaikille osapuolille järkevin ratkaisu, myös kuntalaisille.
– HKL:n ja kaupungin ajoitus ihmetyttää meitä. Projektissa on ollut useita menestyksiä ja se on edennyt viime aikoina Siemensin osalta erinomaisesti. Esimerkiksi vanhojen M100-junien sarja-asennukset ovat alkaneet ja lähteneet liikkeelle hyvin. Junia on myös testattu menestyksekkäästi metron pääradalla automaattiajossa, Siemensin divisioonan johtaja Juha Lehtonen sanoo.
Siemens toteaa tarjonneensa ratkaisut, jolla Länsimetron käyttöönotto elokuussa 2016 olisi mahdollista.
– Onhan se surullista että nyt ovat hukkaan menossa Länsimetron ohjausjärjestelmän valmis suunnittelu, jo Suomessa olevat laite- ja materiaalitoimitukset sekä asennuksia varten paikallisten tekijöiden kanssa solmitut asennussopimukset aikataulutuksineen, Lehtonen pohtii.
HKL:n tekemän purkupäätöksen jälkeen Siemens teki vielä uusia tarjouksia automatisoinnista. Neljässä sopimusehdotuksessa projektin hinta oli korkeampi kuin alkuperäisessä sopimuksessa, koska Siemensin mukaan projektin laajuus on kasvanut aiemmin sovitusta.
– Lisäsumma sisältää myös sen, että asiakas on pyytänyt merkittäviä laajennuksia alkuperäisen sopimuksen sisältöön, kuten lisälaitteistoa, lähes tuplamäärä automatisoitavia uusia junavaunuja ja yhden aseman varustelu lisää. Lisäksi laituriovien tekninen ratkaisu muuttui useaan otteeseen asiakkaan vaatimuksesta paljon sovittua monimutkaiseksi. Tarjouksissa on huomioitu myös HKL:stä johtuvat projektin myöhästymisen aiheuttamat kulut, Lehtonen tarkentaa.